Bildsidor
Vissa bilder är klickbara.
När dessa aktiveras öpp-
nas en bildsida i pdf med
fler bilder över det aktu-
ella fordonet.
Transportbussen 38 levererades 1964. Den var byggd på
International AM150 -64. Bussen byggdes om till rädd-
ningsbil nr 138, senare 109. Regnr M555/GLJ385.
Foto: Lars-Owe Göthe.
1964 levererades en ny maskinstege, bil nr 30. Det var
en Magirus Deutz 150 -64 med 30 m stege modell
DG230, M1600. Bilen fick senare nr 21, 121, 143 och
160. Nytt regnr GMJ500. Den slopades 1993.
Foto: Lars-Owe Göthe. Ritning
Brandchefens bil 1 1964 var en Mercedes Benz 220 med
reg-nr MA67680. Som bil 101 ersattes den 1971 av en
annan Mercedes Benz. Bilen blev läkarbil 103 och lacke-
rades senare i röd färg och fick nr 114 och 112. Slopa-
des 1982. Nytt reg-nr CPB460.
Foto 1969: Lars-Owe Göthe.
De larmutrustade bussarna
och bilarna slopades mellan
1971 och 1974. Några bygg-
des om för andra uppgifter.
Källor
Malmö Brandkår
100 år
Red. Jan Sjökvist 1994
Malmö i lågornas
rov (1200 - 1893)
Richard Nilsson 1994
Från brandvakt till
rökdykare - Malmö
Stads Brandkår 50 år
Sven Sönnerberg 1944
Malmö Stads
Brandväsen -
Förr och nu
Bror Cederström 1903
Årsberättelser långt
tillbaka
Malmö Brandkårs
Museiförenings
bildarkiv
Kända/okända
fotografer
Egen forskning
i Lands- och Stadsarkiv
Malmö Stad
De första brandredskapen
bars, släpades på släde eller
framfördes på hjul av man-
skapet. Så småningom togs
hästens resurser i anspråk
men så sent som i början av
1900-talet tillverkades ång-
sprutor som framfördes av
manskapet. Hästarna har sin
egen historia och har därför
fått en egen rubrik. Motordriv-
na fordon anskaffades i början
av 1910-talet. Vi bortser då
från stegbilen från 1905 som
var ett totalt misslyckande.
Brandkåren har haft ca 360
motorfordon fram till 1994.
Färdtjänstfordon användes till
en början även inom brandför-
svaret varför dessa tas med
under Motordrivna fordon i
leveransordning.
Ambulanserna har en egen si-
da. Båtar för brandsläckning
och räddning fanns redan i
slutet av 1800-talet. På slutet
fanns det bara några mindre
räddningsbåtar.
Bilden ovan: Demonstration av skumrör på nya bil-
motorsprutan bil 11, M4517, Volvo LV127.
Foto Malmö Brandkårs bildarkiv.
Medeltung brandbil nr 11 M4517 ca 1951.
Ur Malmö Brandkårs bildarkiv.
Andra tankbilen. M18547 Scania Vabis L22 -49. Skum-
vätske- och vattentankar och aktermonterad pump. Le-
vererades som bil 16. Ur Malmö Brandkårs bildarkiv.
Ritning
Maskinstege Magirus K25L. på Scania Vabis chassi L23
från 1949. Stegen byttes 1960 mot en DG230 efter
kollision med spårvagn. Ur Malmö Brandkårs bildarkiv.
M11112 var från 1932 en stadsbuss som man experi-
menterade med när det gällde gengasaggregat. Slopa-
des av Malmö Spårvägar och byggdes om till bärgnings-
bil. Togs över av Malmö Brandkår 1950. Slopades 1960.
Ur Malmö Brandkårs bildarkiv.
Bil 14 var en medeltung brandbil på Volvo L370-chassi
från 1955. M6192 var sista brandbilen med vargtjutssi-
rén (se v framskärm). Som 145 slopades bilen 1974.
Ur Malmö Brandkårs bildarkiv.
M8600 Mercedes Unimog -60 är en slangbil särskilt av-
sedd för oljehamnen. Till bilen kopplas ett skumvätske-
släp med pumputrustning samt en bogserbar vatten-/
skumkanon. Bilens nr var 17 och senare 117 och 135.
Slopades 1986. Nytt regnr GCJ310.
Ur Malmö Brandkårs bildarkiv.
1960 levererades en ny maskinstege, bil nr 32. Det var
en Magirus Deutz 125 -60 med 30 m stege modell
DG230, M9765. Bilen fanns med till 1990. Nytt regnr
GKJ875. Malmö Brandkårs bildarkiv.
Ovan. Denna International
Truck Wrecker från 1953
köpte brandkåren från en
Nato-bas i England 1960.
Ny hytt, grill och strålkastar-
arrangemang krävdes in-
nan den kunde tas i trafik
som bil 35. Den slopades
1970. Regnr M2002. Ur
Malmö Brandkårs bildarkiv.
1961 levererades två personbilar Ford Taunus 17M -61.
MA28355 som bil 2 och MA28354 som bil 18 användes
både av befäl och vid besiktningar. Ur Malmö Brand-
kårs bildarkiv.
1962 levererades en Ford Transit -62. M4905 fick då nr
4. Bilen användes av televerkstaden och blev en rullan-
de påminnelse om det nya larmnumret 90000. Slopades
1976. Nytt regnr FYH345. Malmö Brandkårs bildarkiv.
Under åren 1962 - 1964 levererades tre medeltunga
brandbilar som byggts på International B162-chassin
från 1961. M3111 fick nr 12, M3211 fick nr 10 och
M3320 fick nr 13. De byggdes efter ett helt nytt kon-
cept med gott om utrymme, både i hytt och i skåp.
Bilarna slopades 1981 (bil 12), 1982 (bil 10) och 1979
(bil nr 13). Ur Malmö Brandkårs bildarkiv.
Ledningsbussen 126 levererades 1962 som tranport-
/ledningsbuss 37. Den var byggd på International-
chassi AM152 -62 och var en av sex transportbussar
för handikappade som lanseradesi början av 60-ta-
let. Bussen ändrades senare till rent ledningsfordon
(Telebuss) nr 137 och slopades 1986 som nr 126.
Regnr M598/-EKJ748. Foto: Lars-Owe Göthe.
Rökdykarpiketen M1071 nr 7 levererades 1964. Den var
byggd på ett Internationalchassi C132 -62. Den fick se-
nare nr 9 och 109, nytt reg nr DZH991 och slopades
1982. Ur Malmö Brandkårs arkiv.
Motordrivna fordon
1950 - 1966
M4517
Den sista “Vasa”-bilen på Volvo LV127-chassi. Årsmodell 1948, togs i bruk 1950 -
1966 som medeltung brandbil nr 11.
M18547 (GCJ577)
Den andra tankbilen, nu på Scania-Vabis-chassi modell 1949. Togs i bruk 1950 som
bil 16 och placerades på huvudbrandstationen där den ersatte bil 15. Bil 15 hamnade
sedan på Limhamns brandstation. Fanns med till 1975.
M17880 (FDJ810)
Första maskinstegen på svenskt chassi. Denna Scania-Vabis från 1949 utrustades
med en Magirus 30 m maskinstege och sattes i trafik 1950 som bil 31 och ersatte
Magirus-bilen M4551 med samma nr.
Placerades på huvudbrandstationen
och sam-tidigt flyttades Magirus-bilen
M468 till den nya brandstationen
Augustenborg. Bil 31 kolliderade i slu-
tet av femtiotalet med en spårvagn i
samband med utryckning. Stegen
blev skev och ansågs inte lönt att re-
parerar och en ny stege modell
DL230 monterades. Bilen placerades
på station Augustenborg 1964 och
blev reservbil 1966. Bilen togs ur tra-
fik 1981 men sparades av MFB som
museifordon. Tyvärr fick den avyttras.
M16577
Lastbil på Volvochassi LV210 från
1950. Rullade som bil 5 och på
slutet, 1964, som bil 53.
M11112
Brandkårens första bärgningsbil.
Byggd på ett Scania-Vabis buss-
chassi från 1932 av Malmö Stads Spårvägar. Brandkåren tog över bilen i februari
1950 och den fick nr 35. Slopades i december 1960. Hedbergs Bil i Malmö tog över
bilen som skrotningsobjekt.
M53902
Transportbil för jourhavande läkare. Ford Zephyr -53 med nr 29. Ersatte en Ford -47
M24314 1953 och slopades 1960.
M71505
Ytterligare en läkarbil, en Opel Kapitän -55 med nr 9. Slopades 1962.
M6192 (GDJ742)
Medeltung brandbil på Volvo L370-chassi från 1955. Skåp liknande det som de sista
“Vasa”-bilarna hade. Fick nr 14, senare 145 och slopades 1974.
M99680
Denna Ford från 1958 anskaffades 1958 när brandchefens tidigare bil 1 slopades
efter kollision. Bilen ersattes 1964 av en Mercedes och rullade fram till 1966 som
bil 3.
MA7226
En Ford Taunus stationsvagn från 1959 med nr 3. Fick senare nr 51 och hade nr 26
när den slopades 1967. Var först grå och blev sen röd.
M8600 (GCJ310)
1960 skapades ett särskilt brandskydd för oljehamnen. Denna slangbil MB Unimog
-60 fick nr 17 och stod inledningsvis på huvudbrandstationen innan den fick egen
garageplats i hamnen tillsammans med skumsläp och bogserbar vatten/ skumkanon.
Med nummer 117 placerades den på station Norr och som 135 flyttades den till
Bulltofta-stationen. Slopades 1986.
MA15840
Opel Kapitän -60 användes som läkar-
bil med nr 29 och ersatte Ford Zephy-
ren. Slopades redan 1964.
M9765 (GKJ875)
Maskinstege DG230 på Magirus 125-
chassi från 1960. Levererades 1960
som bil 32. Under perioden fram till
1990 bar den nr 23, 123 och 163.
Var först placerad på huvudstationen
men flyttades 1965 till station Lim-
hamn. Slopades 1990 efter att de sis-
ta åren rullat som reservbil.
Ritning
M2002
Brandkårens nästa bärgningsbil blev
en kranbil från en engelsk Natobas.
Bilen, en International Truck från
1953, inköptes 1960 och modernise-
rades med bland annat ny hytt, grill
och belysning. Bilen fick nr 35 och senare 25 och 125. Den slopades 1970.
MA28354 (BRA304), MA28355
Två Ford Taunus 17M -61 levererades 1961. De fick nr 2 och 18. Nr 2 ersatte Volvo
PV444 från 1947. Nr 2 blev sedan nr 4 och 104 och slopades 1974 medan nr 18 blev
nr 4 och nr 2 och slopades 1970.
M4905 (FYH345)
En skåpbil Ford Transit från 1962 användes av televerkstaden och användes som
reklampelare för nya larmnumret 90000. Bilen fick nr 4 och senare 52, 27 och 187.
Den slopades 1976.
MA9410
En läkarbil på Opel Kaptän -62 levererades 1962 som bil 9. Den fick senare nr 5 och
slopades 1967.
M3211 (GAJ221), M3111 (GAJ211), M3320 (GBJ660)
Tre medeltunga bilar efter helt nytt koncept byggdes på International B162-chassi
-62 och levererades 1962, 1963 och 1964. De fick nr 10, 12 respektive 13 och pla-
cerades på huvudbrandstationen, Limhamns brandstation och station Bulltofta. Bil 10
blev senare 143, 146, 134 och 162. Den slopades 1982. Bil 12 blev senare 141, 143,
146 och 161 och slopades 1981 medan bil 13 senare blev 142 och slopades 1979.
M598 (EKJ748)
En färdtjänst- och ledningsbuss som byggdes på Internationalchassi AM152 från
1962. En serie färdtjänstbussar av denna typ levererades 1962 - 1966, de så kallade
röda bussarna. M598 fick nr 37 och efter några år utrustades den som en ren led-
ningsbuss, kallad Telebuss. Den fick nr 137 och slopades som nr 126 1986 när Skå-
nes brandförsvar tillsammans anskaffade två ledningsbussar.
M559 (FKJ939)
En färdtjänstbuss som byggdes på Internationalchassi AM152 från 1962. En serie
färdtjänstbussar av denna typ levererades 1962 - 1966, de så kallade röda bussarna.
M559 fick nr 39 och efter några år överfördes den till räddningsavdelningen som
transportbuss 139. Den slopades 1976.
M9625, M9265, M4434, M4431
En serie färdtjänstbilar baserade på International Travelall-chassin C1000 från 1963,
1964 och 1965 (2). De fick nr 19, senare 41, 40, 42 och 43. Nr 41 och 40 slopades
1972, de övriga 1971.
MA67680 (CPB460)
Brandchefens bil nr 1 från 1964 var en Mercedes Benz 220 -64. Den blev sedan 101
och ersattes 1971 av en annan Mercedes. Bilen lackades röd och blev läkarbil 103,
114 och 112. Den slopades 1982.
M14764 (FZH784)
En ny lastbil, nu med kran, levererades 1964. Den var byggd på
ett International-chassi C1500 -64 och fick nr 53. Senare blev den
28, 188 och 118. Bilen slopades 1983.
M555 (GLJ385)
Färdtjänstbuss på International AM 150-chassi från 1964. Fick
nr 38. Byggdes om till räddningsbil nr 138 och senare 109.
Slopades 1982.
M1600 (GMJ500)
Stegbil DG230 på Magirus Deutz-chassi 150 från 1964. I tjänst
1964 - 1993 som bil 30, 21, 121, 143 och 160.
M1071 (DZH991)
Rökdykarbil på Internationalchassi C132 från 1964. Bil nr 7, 9 och
109. Slopades 1982.
Vaktavlösning
Bilmotorsprutan M6192 nr 14
tar över 1955. Gamla bil 14,
M53 från 1932, har gjort sitt
efter 23 år. Sista tiden som
reservbil på stn Bulltofta.
Ur Malmö Brandkårs arkiv.
Ovan. Denna International
C1500 lastbil från 1964 var
försedd med kran bakom
hytten.
Ur Malmö Brandkårs
bildarkiv.
All rights reserved - Design by Xara/Lars-Owe Göthe
Fler motorfordon finns här.