Denna unika men mörka bild visar en av de två tankvagnar som Johan Rössel i Arlöv levererade 1899. Den har
förkopplade parhästar och förridare. Foto: Otto Ohm/Malmö Brandkårs arkiv. Klicka på bilden för mer info.
Källor
Malmö Brandkår
100 år
Red. Jan Sjökvist 1994
Malmö i lågornas
rov (1200 - 1893)
Richard Nilsson 1994
Från brandvakt till
rökdykare - Malmö
Stads Brandkår
50 år
Sven Sönnerberg 1944
Malmö Stads
Brandväsen -
Förr och nu
Bror Cederström 1903
Årsberättelser långt
tillbaka
Hästarna
1893 - 1922
Tidigt förstod man att de allt tyngre brandredskapen inte längre kunde bäras
fram till brandsstället. Man lämpade då över utrustningen på vagnar som
kopplades till en eller flera hästar. Snart byggde man samman redskapen
med hjulförsedda underställ och anordning för att kunna koppla för en eller
flera hästar.
Man samlade hästägarna i samhället och de blev förpliktade att komma med
sina hästar till undsättning när det brann.
Med yrkesbrandkåren kom kravet att hästar skulle finnas på stationen och till
att börja med inhyrdes Spårvägsbolagets hästar som då stallades in dagtid
med tre hästar och nattetid med sex hästar 1893.
1895
köptes tre egna hästar och som komplement stalldes även gaturen-
hållningens hästar på brandstationen.
1899
köptes ytterligare en häst och år 1900 två hästar. Vid sjukdom lånade
man hästar från Husarregementet.
1903
hade man åtta egna hästar.
Sista hästen lämnade brandkåren 1922.
“I Reglemente för Malmö Brandkår 1911, underteck-
nat av brandchef Nils Djurklou, kan man läsa följande
om vad som skall gälla för hästarnas liv på brandsta-
tionen.
Stallkorpralen
Stallkorpralen har ansvaret för allt hvad till ordning
och tjänstgöring inom stallet hörer. Han skall hafva
ständig uppsigt öfver hästarnes omsorgsfulla skötsel,
skoning, vattning och sköta utfordring enligt bestämd
utfordringsstat.
Från den 1 Okt. - 1 Maj skall han med biträde af en
man af televakten (den passfrie) kl. 6,45 f.m. ombe-
sörja vattning och höfordring samt ansvara för att
samtliga kuskar infinna sig i stallet kl. 7,15 f.m.
Då fourage emottages får detta ej ske förr än detsam-
ma af Brandchefen eller af honom därtill utsedd, god-
känts. Stallkorpralen skall äfven ansvara för att å ma-
gasinet förvaradt foder skötes samt att ej ändra gäl-
lande foderordning annat än på Brandchefens order.
Att genast till Brandchef, brandlöjtnant och sergeant
anmäla då någon häst insjuknat. I god tid anmäla då
några stallinventarier behöfva repareras.
Noga tillse att sjuka hästar blifva behandlade efter
gifna föreskrifter - genom lämplig vädring hålla luften i
stallet frisk.
Ej tillåta att obehöriga uppehålla sig i stallet samt no-
ga tillse att mönstergill ordning och snygghet upprätt-
hålles i stall och foderkammare etcetera.
Ständigt förvissa sig om att kuskarne behandla sig
anförtrodda hästar väl, att genom lektioner i hästsköt-
sel, på- och avselning, körning och ridning, meddela
kuskarne ökad färdighet på det att vid hästarnes rast
deras dressur förbättras. Vid rasten får ej annan takt
än skridt och kort traf användas såvida ej särskild
order härtill utfärdats. Noga öfvervaka att kuskarne
känna vägarne i staden samt äro underrättade om t.
ex. en gata afstängts.
Vid all körning iakttages att om möjligt låta hästarne
gå en stund i skridt före installandet, att ej vatten gif-
ves förr än hästens andhämtning är fullt normal samt
att vid eldsvådor vintertid hästarne tilltäckas och ledas
omkring.
Fullständig kännedom om hvad i stadens ordnings-
stadga föreskrifves angående körning skall hvarje
kusk ega”.
Kuskarne
“Som
kusk
kommenderad
skall
i
första
hand
ansvara
för
att
honom
anförtrodda
hästar
blifva
väl
behand-
ade,
omsorgsfullt
skötta
och
väl
körda.
Han
skall
vid
ombyte
af
hästar
af
den
föregående
kusken
emottaga
hästarnes
tilldelade
utredningspersedlar
samt
noga
taga
reda
på
om
något
särskidt
är
att
iakttaga
angå-
ende
hästarnes
behandling
vare
sig
i
stall
eller
under
sele.
Då
ett
tillfälligt
utbyte
av
häst
är
nödvändigt,
skall
kusken
genast
göra
en
anspänning
för
att
efterse
att
seldon
och
tömmar
äro
rätt
anpassade.
Bogträn
eller
bröstor
skola
ofta
rentvättas,
hvarigenom
selbrott
undvikes.
Före
utryckning
från
stationen
skall
för-
spänningen
noga
efterses
och
att
alla
portarne
äro
fullt
nedfällda
innan
affärd
eger
rum
och
bör
denna
besigtning
kunna
försiggå
från
kuskbocken.
Vid
elds-
våda
af
större
beskaffenhet
skall
kusk,
utan
påminne-
lse
söka
reda
på
en
pålitlig
hästhållare
bland
åskådar-
ne
och
genast
anmäla
sig
till
deltagande
i
släcknings-
arbetet
samt
om
väderleken
dertill
gifver
anledning
pålägga medförda filtar och låta leda hästarne.
Under
körningen
till
eldsvåda
skall
iakttas:
hastigare
takt
än
ökad
traf
bör
ej
förekomma
annat
än
med
kol-
syresprutan
och
vid
hemkörning
och
rast
användes
all-
tid kort traf.
Körning
i
galopp
under
öfning
eller
rast
får
ej
ega
rum
utan
på
särskild
order.
Vid
all
körning
skall
kusk
sitta
med
stram
hållning
och
under
galopp
ro
med
öfverlif-
vet
är
förbjudet.
Hästarne
skola
alltid
köras
i
god
håll-
ning.
Pisken
hålles
snedt
uppåt
och
framåt
och
klat-
schande
får
ej
förekomma.
Ordningsstadgans
före-
skrift § 7 lända så mycket som möjligt till efterrättelse.
Innan hästarna installas böra de hafva körts-
eller ledts en stund i skridt, vattning får ej äga
rum förr än svettig häst väl aftorkats eller an-
fådd häst återfått normal andhämtning.
Att lämna förspända hästar utan tillsyn är
strängt förbjudet, äfvenså att använda annat
än vanliga släta trensbett.
Då någon häst skadats, insjuknat eller om nå-
got till hästens utrustning tarfvar reparation
skall detta till stallkorpralen ofördröjligen an-
mälas. All klippning av svans, hofskägg etc.
utföres endast af stallkorpralen.
Igångsättning af de tunga fordonen (utanför
redskapshuset) underlättas högst betydligt om
kusken samtidigt vrider hästarne något åt hö-
ger eller venster, hvarigenom framhjulen först
sättas i rörelse. Dessutom skall vid igångsät-
tandet de soldater som äro placerade på fordo-
net genom kraftiga tag i hjulen underlätta häs-
tarnes arbete.
Vid anspänning med tre hästar hvaraf den ene
är förlöpare och beriden måste största försig-
tighet iakttagas af såväl kusk som ryttare.
Kusken angifver med högt tillrop då vändning
skall göras och måste då om möjligt följa nå-
got innanför det spår som förlöparen går. Ryt-
taren skall derför hålla väl ut svängen och no-
ga beakta att en för skarp vändning utan att
förhålla kan lätt draga omkull en, ja kanske bå-
da stånghäs-tarna. Vid körning rakt fram skall
ryttaren hålla sin häst hårdt framme i linorna”.
Åtta hästar i si-
na spiltor. Stal-
let låg bakom
redskapshuset
och hästarna
stod med huvu-
den mot red-
skapen.
Ur Malmö
Brandkårs bild-
arkiv.
Nedan. Kolsyregasstegen var tung och därför fick man ibland koppla till en
förlöpare, en tredje häst (den ljusa på bilden). Läs om förfarandet i högra
kolumnen. Ur Malmö Brandkårs bildarkiv.
Seldonen upphängda i redskapshusets tak.
Ur Malmö Brandkårs bildarkiv.
Redskapsvagn klar för utryckning. Södra brandstationen
1914. Foto: Börje Persson /Malmö Brandkårs bildarkiv.
Åtta hästar med stallkorpral och kuskar. Stallet låg bakom det fina bågvalvet
vilket finns kvar i stationens nuvarande vagnhall. Malmö Brandkårs bildarkiv.
Häst kopplad till kommunal vagn/Polisvagnen, utanför
lilla redskapshuset 1903. Ur Malmö Brandkårs bildarkiv.
En klick på bilden gör den större!
Hästpar kopplat till den mekaniska stegens förställare
1903. Ur Malmö Brandkårs bildarkiv.
Häst kopplad till lilla redskapsvagnen 1903.
Ur Malmö Brandkårs bildarkiv.
Hästpar kopplat till en av vattenvagnarna under övning
1901. Ur Malmö Brandkårs bildarkiv.
Hästarna
1893 avtalades med Spårvägsbolaget att ha tre hästar dagtid och sex hästar natte-
tid i brandstationens stall (fd skjutsstallet på Baltzarsgatan (Stn 2)).
1894, året då man flyttade till nya brandstationen i kv Gerda, blev det inga föränd-
ringar.
1895 köpte brandkåren tre egna hästar. I november det året bröt Lungröta ut bland
hästarna. En dog och de två andra var nästan återställda i slutet av året. Hästar från
staden stod i brandkårens stall under sjukdomstiden.
1896 fanns sviterna kvar från november året innan, då hästarna var ur tjänst i 21
dagar. Två av stadens hästar fick rycka in. I oktober fick en häst sträckning i vänster
bakben och då den efter två månaders stillastående inte visade tecken på att bli bra,
byttes den ut mot en ny.
1897 konstaterade brandchefen att hästarna hade mått bra under året.
1898 var hälsotillståndet inte tillfredsställande då en häst lidit av stengaller och fick
tillbringa två månader på grönbete. Reservhäst hyrdes in från Kronprinsens Husar-
regemente i staden.
1899 hade de fyra hästarna varit tjänstdugliga hela året.
1900 inköptes två hästar och man hade då sex egna hästar i stallet. Dessa två fick
dock bytas ut mot två andra eftersom de inte visade sig lämpliga för arbete i brand-
kåren. De fyra hästarna från gaturenhållningen som nattetid stått i brandkårens stall
återlämnades. Hälsotillståndet var i stort sett gott men ett par fall av förkylningskolik
förekom och en häst gick två månader på grönbete på grund av en benåkomma.
Medelåldern bland hästarna var 8 år (den högsta 11 år och den lägsta 5 år). Medel-
tjänstetiden var 2,5 år. Två hästar hade varit i tjänst mer än 5 år, en mer än 4, en
mer än 1 och två mindre än 1 år.
Hästarnas meny
1893 - 1906
Tipunkt Hö Vatten Havre
7.00 fm 1 kg
1 kg
11.00 fm 1 kg x 1 kg
4.00 em 1 kg
6.00 em 2 kg x 1 kg
+ morrötter och kli då och då.
1907 - 1911
7.00 fm 1 kg 1,5 kg
11.30 fm 1 kg x 1 kg
4.00 em 1 kg
6.00 em 1 kg x 1,5 kg
8,30 em 2 kg
+ morrötter och kli då och då.
De egna hästarnas namn
Ej komplett förteckning
Petter
1895 - 1914
Primus
1895
Balder
1895
Frej
Saul
Caramba
Löwe
Från kung Oscars stall
Lord
Från kung Oscars stall
Smaragd
Harry
Hästarnas seldon
Vagn kopplad till en häst:
Loka
Brösta
Deckel
Töm
Skakelpar
Draglinor
Vagn kopplad till två hästar:
Loka
Brösta/bogträ
Deckel
Töm
Draglinor
Stång
Vagn kopplad till tre hästar:
Som för två hästar men för
tredje hästen gäller: Läng-
re draglinor som kopplas i
stångens främre ände. Sa-
del (förlöparen skall vara
beriden). Kort töm.
1901 fanns det fortfarande sex hästar och dessa mådde bra.
1902 fanns samma sex hästar.
1903 utökades antalet hästar till åtta.
1904 fanns åtta hästar varav en fick bytas ut. Övriga vid god hälsa.
1905 ingen förändring mot 1904.
1906 fanns åtta hästar varav två bytts ut pga åldern. Bra hälsa.
1907 som 1906.
1908 som 1907.
1909 som 1908.
1910 fanns åtta hästar. Hälsan var mindre god då halsinfektion bröt ut hos alla
hästarna och därefter fyra hästar fick lungröta. Fanns ingen tillgång på reserv-
hästar varför man fick köpa in fyra nya hästar.
1911 fanns 10 hästar då två nyinköpts under året. Utökningen berodde på att
södra brandstationen tillkommit. Hälsan var god.
I samband med att motoriseringen började 1914 minskades antalet hästar
efterhand. Den sista hästen lämnade brandkåren 1922.
Hästen med flest tjänsteår var Petter. Han kom 1893 och gjorde sitt sista år
1914. Han hade dock velat fortsätta och då han inte fick vara med längre la
han sig ner och dog en tid senare.
Malmö Stad
All rights reserved - Design by Xara/Lars-Owe Göthe
Första brandredskapen bars,
släpades
på
släde
eller
fram-
fördes
på
hjul
av
manskapet.
Så
småningom
togs
hästens
resurser
i
anspråk
men
så
sent
som
i
början
av
1900-ta-
let
tillverkades
ångsprutor
som
framfördes
av
manska-
pet.
Hästarna
har
sin
egen
historia
och
har
därför
fått
en
egen
rubrik.
Motordrivna
for-
don
anskaffades
i
början
av
1910-talet.
Vi
bortser
då
från
stegbilen
från
1905
som
var
ett
totalt
misslyckande.
Brandkåren har haft ca 360
motorfordon fram till 1994.
Färdtjänstfordon användes till
en
början
även
inom
brand-
försvaret
varför
dessa
tas
med
under
Motordrivna
fordon
i
leveransordning.
Ambulanserna
har
en
egen
sida.
Båtar
för
brandsläckning
och
räddning
fanns
redan
i
slutet
av
1800-talet.
På
slutet
fanns
det
bara
några
mindre
räddningsbåtar.