Depåer, spruthus, sprutstationer och brandstationer
från 1916 (21 - 23)
Limhamns brandstationen
1916 - 1995
Idrottsgatan 1 - Limhamnsvägen, före 1915 Ö Hamngatan - Öre-
sundsgatan.
Togs i bruk 1901 i Limhamns köping då den ersatte ett spruthus
vid Tegnérskolan i nordöstra hörnet Tegnérgatan - Rundelsgatan
(efter 1915 Gamla gatan).
Byggdes om 1936 till i stort sett nuvarande utseende.
Stängdes i februari 1995 och verksamheten flyttade över till nya
station Hyllie vid Annetorpsvägen 4 intill Hyllieby.
Limhamn var ursprungligen ett
fiskeläge i Hyllie socken. Brand-
försvaret i socknen var inte så väl
utformat men 1852 beslöt kyrkan
att skaffa en brandspruta. Denna
placerades i ett skjul intill kyrkan i
Hyllie by. Det fanns dock vissa
villkor som skulle uppfyllas för att
den skulle få användas. Kyrkoher-
den eller av honom utsedd ställfö-
reträdare skulle vara på plats och
kontrollera att sprutan användes
på ett korrekt sätt och att den
inte skadades.
1873 bildades Cementbolaget och
fler företag flyttade in i kommu-
nen. Långt dessförinnan hade oli-
ka intressenter bedrivit kalkbryt-
ning i området. Så småningom
började andra fabriker flytta in vil-
ket skapade en hög brandbelast-
ning.
Verksamma i Limhamn ansåg att
det tog för lång tid att ta sprutan
från kyrkan i Hyllie by till Lim-
hamn och föreslog därför att man
skulle skaffa en egen spruta. Ett
spruthus byggdes på Strandmar-
ken No 26, i hörnet av Rundels-
gatan (nu Gamla gatan) och Teg-
nérgatan, intill Tegnérskolan. I
spruthuset placerades den nya
sprutan 1876. Rundelsgatan kan
ha hetat Bruksvägen vid den tid-
en. Osäkert när man ändrade till
Rundelsgatan.
På det slitna vykortet ovan syns det gamla
vitmenade spruthuset strax t.v. om järnvä-
gen.
Samhället byggdes ut. Limhamn
blev municipalsamhälle 1886 och
två år senare fick Limhamns fiske-
läge sin första brandordning.
Hyllie kyrka revs 1889 och en ny
invigdes halvvägs mellan Hyllie by
och Limhamn. Förtagarna kallade
till rådslag och med stöd från Lim-
hamns starke man R F Berg på
Cementbolaget beslöts att man
skulle anskaffa fler och större
sprutor. För att få plats med dessa
erbjöds man en tomt av Cement-
bolaget och en ny brandstation
uppfördes 1900 för att tas i bruk
1901. Den placerades i hörnet av
Östra Hamngatan (nu Idrottsga-
tan) och Öresundsgatan (nu Lim-
hamnsvägen).
1906 bildades Limhamns köping
och nu flyttades kommunens cen-
trum från Hyllie by till Limhamn.
Året därpå avled R F Berg.
1912 börjad Shell anlägga oljecis-
terner på norra delen av ön. Till-
växten var så stor att man 1915
gick i förhandling med Malmö om
sammanslagning, vilken skedde
vid årsskiftet 1915/16.
1916 övertog Malmö Brandkår
Limhamns brandkår.
Limhamns brandstation 1935. Stationen har fått sin första brandautomobil, en Presto Stewart som leve-
rerades 1922. Foto: Otto Ohm /Malmö Brandkårs bildarkiv.
Limhamns brandstation 1938. Byggnaderna fick en genomgripande ombyggnad 1936/37 och endast
den gamla huvudbyggnadens stomme finns kvar. Det är flygelbyggnaden mot Limhamnsvägen. Den
fick behålla en port, vilken senare plockades bort och ersattes av ett urtag i byggnaden för fotgäng-
are, när Limhamnsvägen breddades. Också denna bild är tagen av Edward Rosengren (1887-1957),
som dock valt att stanna kvar på marken den här gången. Ur Limhamns Museiförenings arkiv.
Limhamns brandstation 1922. Huvudbyggnaden hade tre portar mot Limhamnsvägen.
Mot Idrottsgatan fanns en tvärbyggnad och inne på gården ett slangtorn i trä. Där
fanns även några mindre byggnader. Bilden är tagen av Edward Rosengren (1887-
1957), uppklättrad i Kolsyrefabrikens torn.
Limhamns brandstation 1921. Cementbolagets förmansbostäder har ett ganska karaktäristiskt utseende. De
är två hus om två lägenheter var. En av byggnaderna syns på bilden till höger om brandstationen. Liksom bil-
den överst är denna tagen av Edward Rosengren (1887-1957), som nu har klättrat upp i en av cementfabri-
kens skorstenar. (Malmö-Limhamns Järnväg 1889 - 1989).
Slangtornet i trä bröts ner i samband
med ombyggnaden av brandstationen
1936. Malmö Brandkårs bildarkiv.
Rivning av gamla slangtornet
Limhamns brandstation 1971. Byggnaderna har renoverats
några gånger genom åren. När bilarna blev större byttes
träportarna ut mot rullportar i metall. Längs Valborgsgatan
placerades ett plåtgarage i vilket specialfordon och på slutet
också maskinstegen placerades. Kåren lämnade stationen i
februari 1995 för den modernare stationen vid Annetorps-
vägen, intill Hyllieby.
Ur Malmö Brandkårs bildarkiv.
Karta över Limhamns brandstation 1906 i
kv. Laxen (efter 1916 kv. Brunfisken).
Grafik Lars-Owe Göthe.
Karta från 1903 över Limhamns gamla
spruthus från 1876. Spruthuset ersattes
1901 av en ny brandstation.
Grafik Lars-Owe Göthe.
Hyllie skolas förråd som även innehöll spruthus åren 1916 - 1927.
Foto och grafik: Lars-Owe Göthe 2012
Limhamns brandstation några år efter invigningen. Bakom huvudbyggnadens östra
port stod en ångspruta Ludwigsberg No 7A, apterad för hästpar och med seldonen
hängande i taket. De båda fönstren som släpper igenom solljuset ovan är de fönster
som har vädringsdelarna öppna på bilden ovanför.
Bild från Malmö Brandkårs arkiv.
Västra Kattarps spruthus
1919 - 1924
Inom Västra Kattarps Egnahem placerades en mindre handkraftspruta i ett trädgårdsmästeri.
Hyllie spruthus
1916 - 1927
Invid Hyllie skola och boställe i Hyllie by. Finns kvar 2012 som förråd till skolan. Byggnaden innehöll från
början också utedass för lärare och elever, ved- och koksförråd samt brygghus (tvättstuga). Se ritning t.h.
Källor
Malmö Brandkår
100 år
Red. Jan Sjökvist 1994
Malmö i lågornas
rov (1200 - 1893)
Richard Nilsson 1994
Från brandvakt till
rökdykare - Malmö
Stads Brandkår
50 år
Sven Sönnerberg 1944
Malmö Stads
Brandväsen -
Förr och nu
Bror Cederström 1903
Årsberättelser långt
tillbaka
Malmö Stad
All rights reserved - Design by Xara/Lars-Owe Göthe
Stationerna: