Källor
Bilregistret 1937
Egna anteckningar ge-
nom åren - Lars-Owe Göthe
Eslövs centralort
Eslöv 1980 - 2005
.
1980
KLW500 var en av flera Volvobilar på N-
chassi. Som N1020 från 1979 levererade
Tollarpkaross bilmotorsprutan i augusti
1979 som bil 601. Frontpumpen, Ruberg
F.2-7E, var på 2000 l/min och tanken rymde
4000 liter vatten. 1990 flyttades bilen till
rädd-ningsvärnet i Marieholm som bil 641.
Där fanns den till 2001 då den flyttades till
stationen i Löberöd som bil 631. Bilen slo-
pades 2005.
1981
EUG551 var en ledningsbil byggd på en VW
Caravelle, årsmodell 1980. Bilen leverera-
des 1981 som bil 616. När den slopades är
okänt.
1982
GFZ347 var en bilmotorspruta som Tol-
larpkaross byggde på en Volvo N720, års-
modell 1982. Bilen levererades samma år
som bil 602 till stationens deltidsstyrka.
Frontpumpen från Ruberg, R30, gav 2800
l/min och vattentanken rymde 3000 liter
vatten och 400 liter skumvätska. Bilen
slopades 2005.
1984
KYS681 var en begagnad VW Pick Up från
1981. Den levererades 1984 som bil 608
och var i tjänst till 1995.
1985
AZB945 var den nya tidens transportfordon
och Eslöv valde en liftbil/liftdumper byggd
på en begagnad Volvo N1225 från 1981.
Liftutrustningen kom från Laxo. Bilen fick nr
607. Till bilen levererades en vattentank på
10000 liter med tillhörande motorspruta på
1900 l/min. Dessutom anskaffades en
räddningscontainer till bilen. Bilen slopades
omkring 2005 då den ersattes av en
lastväxlare.
1986
MTU093. Internationalchassit till hävaren
603 började ta slut och 1986 flyttade man
över hävaren på ett Volvo-chassi FL614 från
samma år. Fordonet följde med in i Rädd-
ningstjänsten Syd.
1990
OUS182 var en Volvo 245 från 1990. Den
blev befälsbil 606 1990 och ersattes 1994
av DKB014 Toyota 4Runner från 1994. Den
blev då transportbil 619.
Bilen följde med in i Räddningstjänsten
Syd.
1990
OPF289 var kårens första frambyggda
släckbil. Den byggdes på ett Volvo-chassi
FL10 som BAS-bil av Autokaross och fick
nummer 601. Rubergs mittmonterad pump
på 3000 l/min och vattentank på 3000 liter.
Under tiden i Räddningstjänstförbundet
Mellanskåne blev det en rad omflyttningar
av fordon och 2002 flyttades bilen till
brandstationen i Höör som 32682. Den
stannade kvar där när förbundet upplöstes
2003.
1994
DKB014 var en allhjulsdriven befälsbil som
kunde aptera en enkel bår inne i bilen.
Bilen var en Toyota 4Runner från 1994 som
ersatte OUS182 samma år.
1998
GNT758 var en ledningsbil Volvo V70 -98
som inköptes av Räddningstjänsten Mel-
lanskåne 1998 som bil 616. Bilen stannade
sannolikt kvar där när Eslöv bröt sig ur det
förbundet.
1999
GXJ994 var en Renault Kangoo -99 som
inköptes som transportbil 609. Den följde
med in i Räddningstjänsten Syd.
2000
RWW436 var en transportbil VW Caravelle -
95 som inköptes begagnad 2000. Den blev
bil 608 och följde med in i Räddnings-
tjänsten Syd.
2002
SHY364 är en släckbil av BAS 1-typ och
byggdes på en Scania P94G -2001 av
Autorescue. Den blev bil 601 och följde
med in i Räddningstjänsten Syd.
2003
TSA336 var en transportbil Opel Zafira 5D -
02 som levererades 2003. Den fick num-
mer 618 och följde med in i Räddnings-
tjänsten Syd.
2005
MUE386 var en släckbil byggd på Scania
P92M -86. Den köptes in begagnad från
Ystads brandförsvar där den först rullade
som 701 och sedan flyttades till Borrby som
732. I Eslöv fick den nr 602 och användes
av deltidskåren. Bilen följde med in i Rädd-
ningstjänsten Syd.
2005
WBA422 är en lastväxlare byggd på Scania
P114GB -05 och inköptes 2005 som bil 614.
Den följde med in i Räddningstjänsten Syd.
Foto: Lars-Owe Göthe, om inget annat
anges.
Foto: Okänd
Foto: Fredrik Norstedt
Foto: Eslövs brandkår
Vinterkörövning med KLW500, märkt som bil 5. Foto ur Eslövs brandkårs arkiv.
Foto: Carl-Johan Semler
Manskapsdragna och hästförspända sprutor, stegar och redskap samt vagnar.
Motordrivna fordon.
De första brandredskapen bars, släpades på släde eller framfördes på hjul av manskapet. Så småningom togs häs-
tens resurser i anspråk. Hästarna har sin egen historia men den känner vi väldigt lite till inom Eslövs kommun.
Motordrivna fordon anskaffades kring 1920. Brandkåren har haft många fordon genom åren. En del har flyttats runt
på de olika stationerna men även från andra håll har begangnade fordon köpts in. På 50-talet kom de första ambu-
lanserna till Eslöv, senare på uppdrag av Malmöhus läns landsting. Enskilda am-
bulansföretag som anlitades av Regionen har hyrt in sig på stationen. De tas inte med här.
All rights reserved - Design by Xara/Lars-Owe Göthe
Foto: Carl-Johan Semler