Källor
Bilregistret 1937
Egna anteckningar ge-
nom åren
Lars-Owe Göthe
Eslövs brandförsvars fordon - centralorten
Eslövs brandkår hade vid 75-årsjubilet en hel rad handkraftsprutor och motordrivna sprutor avsedda att dras av häst eller framföras
med mänsklig kraft. Exakt var de olika sprutorna ursprungligen hörde hemma vet vi inte.
Foto: Lars-Owe Göthe, om inget annat anges.
Foton
Ovan: Eslövs kommuns
arkiv
Ovan till höger: Föjers foto,
via Urban Jönsson
Till höger: Bild i Syd AB
Fordon 1937 vid brand-
kårer inom nuvarande
Eslövs kommun
Eslövs första brandbil, M3042 brandautomobil
av märket Benz, köptes in 1920. Blev senare
bil nr 1. Här till vänster delvis dold bakom
manskapet. Nedan mot slutet som reservbil,
här provas att lägga avbröstbar stege på bilen.
Arkiv: Föjers foto, genom Urban Jönsson.
Eslöv 1920 - 1980
1920
M3042 Brandautomobil av märket Benz -20
köptes in. Bilen hade en 37 hkr motor. Fick
senare nr 1.
I ordinarie drift 1920 - 1940 och som reservbil
1940 - 1956.
Foto: Föjers foto genom Urban Jönsson
1929
M13642 Brandautomobil av märket Marmon -
29, köptes in. Den hade 74 hkr motor. Fick nr
2. I ordinarie drift 1929 - 1945 (försäkringen
upphörde 1939 enl. bilregistret).
Foto: Från trycksak Eslövs brandkår 100 år
1940
M21204 Bilmotorspruta av märket Ford 917T
-39 köptes in. Bilen slopades 1969 och kan
eventuellt ha varit stationerad på annan
station inom kommunen.
1940
M23504 Bilmotorspruta av märket Ford 917T
-39, köptes in. Den var försedd med en Wibe
avbröstbar stege på 14 (?) m.
1952
M3349 Brandpiket av märket Ford 69A -46
köptes in. Bilen var från början budbil i Ystad
och därefter bageribil i Köpingebro. Kom till
Eslövs brandkår 1952. Okänt när den slopades.
1954
M3019 Bilmotorspruta som från början var
lastbil med tippflak inom kommunen. Chassit
var ett Volvo LV137 från 1941. Byggdes om till
brandbil och togs i drift 1954. Okänt när bilen
slopades. Den kan ha varit placerad på annan
station mot slutet.
Foto: Ur Eslövs brandkårs arkiv.
1962
DZH794 var en bilmotorspruta som byggts
av A Olssons Karosserifabrik i Kvarnby på ett
International B152 av årsmodell 1962. Den
levererades till Kungshults brandkår 1962
och överfördes senare till Eslöv som bil 7.
Den hade en Ruberg frontpump F.1-5 på 950
l/min och vattentank på 1200 liter. Den blev
607 1977 och 611 1980. Bilen rullade den
sista tiden som reservbil och slopades 1985.
1963
FZH662 var en slangbil som byggts av Hen-
rikssons Karosserifabrik på ett International
C1200 4x4-chassi från 1963. Bil 4 saknade
pump och var särskilt utrustad för slangut-
läggning. 800 m slang medföljde. 1980 blev
den bil 605.
Såldes 1996 och har nu privat ägare.
1966
M7025/FZH785 var en bilmotorspruta på In-
ternational 1600-chassi från 1966. Den leve-
rerades samma år som bil 6 och 1977 bil
606. I fronten fanns en Rubergpump F.1-5
på 950 l/min och tanken rymde 2700 liter.
1980 blev den bil 602 och 1982 överfördes
den till brandstationen i Stehag som bil 621.
Den slopades i slutet på 1980-talet.
1970
FZH672 var Eslövs första höjdfordon. Hävar-
en var en amerikans Hi Ranger 10-65 SC på
22 m som placerats på ett International CO
1800-chassi från 1969. Den rullade först
som bil 2 och 1977 som bil 602 och blev
1980 bil 603. Chassit ersattes 1986 då häva-
ren flyttades över på ett Volvo-chassi.
Se 1986.
1971
GBA817 var en befälsbil VW 1500 -71 som
levererades samma år. Okänt individnum-
mer men fick nr 608 1980. Den slopades
sannolikt 1982. Bilen lär ha varit grön, pre-
cis som VW Pick Up-en i Marieholm, med
samma modellår
1974
HOU425 var en Hebrabyggd tankbil på
Scania LB80-chassi från 1973. Den leve-
rerades 1974 som bil 1. I fronten fanns
en Rubergpump F.1-7E på 1800 l/min och
tanken rymde 7000 liter. 1977 blev den bil
601 och 1980 bil 604. 1990 totalrenovera-
des bilen. Den slopades 2005.
1978
KAM416 var en Volvo 245 från 1978. Den
blev befälsbil 605(?) 1978 och befälsbil 606
1980. 1990 ersattes den av OUS182 och
blev då transportbil 618.
1979
KGS684 var en av flera VW Pick Up-er
genom åren. Årsmodell 1979. Levererad
samma år som bil 618. 1982 blev den bil
608, 1985 - 1999 gjorde den tjänst på
stationen i Löberöd.
Se bild under Löberöd.
Foto: Lars-Owe Göthe, om
inget annat anges.
Foto: Carl-Johan Semler
Foto: KG-foto via Eslövs brandkårs arkiv
Manskapsdragna och hästförspända sprutor, stegar och redskap samt vagnar.
Motordrivna fordon.
De första brandredskapen bars, släpades på släde eller framfördes på hjul av manskapet. Så småningom togs
hästens resurser i anspråk. Hästarna har sin egen historia men den känner vi väldigt lite till inom Eslövs kom-
mun. Motordrivna fordon anskaffades kring 1920. Brandkåren har haft många fordon genom åren. En del har
flyttats runt på de olika stationerna men även från andra håll har begangnade fordon köpts in.
På 50-talet kom de första ambulanserna till Eslöv, senare på uppdrag av Malmöhus läns landsting. Enskilda
ambulansföretag som anlitades av Regionen har hyrt in sig på stationen. De tas inte med här.
Billinge
M9081
Hudson 76 hkr
Eslöv
M3042
Benz 37 hkr
M13642
Marmon 74 hkr
Harlösa
M14882
Ford 50 hkr
Hurva
M6211
Ford 20 hkr
Kungshult
M6943
Ford 20 hkr
Löberöd
M10317
Austro Daimler 70 hk
Marieholm
M2424
Austro Daimler 60 hkr
Östra Strö
M5040
Chevrolet 35 hkr
Bosarp
M2826
Dodge 35 hkr
Stehag
M6662
Marmon 80 hkr
Foton
Ovan: Eslövs kommuns arkiv
Ovan till höger: Föjers foto 1942,
via Urban Jönsson
Till höger: Bild i Syd AB
Foto: Lars-Owe Göthe, om inget
annat anges.
Fordon 1937 vid brandkårer
inom nuvarande Eslövs
kommun
A Paulsson & Co i Eslöv demonstrerar här en
handkraftspruta.
Foto: Okänd
Foto ur Eslövs kommuns arkiv.
All rights reserved - Design by Xara/Lars-Owe Göthe