Depåer, spruthus, sprutstationer och brandstationer
från 1915 (30 - 36)
Station Heleneholm
1966 - 2005
Ystadsvägen
Togs i bruk i 1966 och ersatte station Augustenborg som brandstation.
Dagambulanserna på huvudbrandstationen flyttade till Heleneholm. Dessa
flyttades sedan till Bulltoftastationen omkring 1973. Även färdtjänsten ut-
gick från Heleneholm inledningsvis men den kraftiga utökningen av for-
donsparken gjorde att verksamheten flyttade in i Malmö lokaltrafiks buss-
garage. Stationens verksamhet stängdes 1986 när Jägersrostationen stod
klar och brandstyrkorna från Bull-
tofta och Heleneholm flyttade dit
i september. Åren 1986 och 1987
fungerade vagnhallen som garage
för reserv- och övningsfordon.
Åren 1988 - 1989 byggdes station-
en om för ambulans- och färd-
tjänststation. Brandkårens ambu-
lansverksamhet övergick i privat
regi under Region Skåne 2005
när Malmö Brandkår gick med i
Räddningstjänsten Syd. Färd-
tjänsten följde med, men blev
kvar på stationen.
Malmö
expanderade
kraftigt
under
60-
och
70-talen
och
då
speciellt
sö-
derut
och
senare
österut.
Augusten-
borgs
brandstation
blev
snart
för
li-
ten
och
omodern.
Det
fanns
inga
möj
ligheter
till
utvidgning
och
beslut
fattades
om
att
bygga
en
ny,
mo-
dern
brandstation
i
närheten
av
Augustenborg.
Den
hamnade
vid
Ystadsvägen
intill
Heleneholmspar-
ken,
med
bra
utryckningsvägar
mot
centrum,
söderut
och
österut.
Från
början
fanns
ett
övningstorn
(från
vilket
fotot
till
vänster
är
taget)
men
detta
fälldes
1988.
Vid
planeringen
fanns
också
ett
mindre
övningsfält
i
anslutning
till
Heleneholmsstationen
men
detta
stoppades
till
största
de-
len av Hälsovårdsmyndigheten.
Tygelsjös brandstation byggdes 1942
och bestod av en uppställningsplats
med slangtorn. En brandbil av märket
Chevrolet inköptes. 1950 bildade man
storkommun med Bunkeflo och brand-
redskapen samlades i Tygelsjö. Bunke-
flo brandkår bildades. Ytterligare en
uppställningsplats skapades.
Heleneholmsstationen var välbesökt i början. Här vajar norsk, dansk och USA´s flagga till-
sammans med svenska flaggor. Kanske är det stationens invigning 1966. Hävaren som
kom 1967 saknas. Foto från Malö Brandkårs arkiv.
Förrutom räddningsvärnets släckbil, transportbil, depåbil och RVR-bil hystes brandkrårens
reservfordon i de nya lokalerna.
Station Hyllie
1995 -
Annetorpsvägen 4
Stationen skulle invigas den 1995-01-17 och omfattade
brandstation, räddningscentral och SOS-central.
Den kunde dock inte tas i bruk förrän en månad sena-
re varför den egentliga invigningen skedde den 17 feb-
ruari.
Stationens specialförmåga är kemskydd och farligt gods.
Bulltoftastationerna har hela tiden an-
setts vara provisoriska.
Nr 1 huserade i en gammal hangar och
två andra byggnader.
Nr 2 huserades i ett plåtgarage som
togs över efter MILA-utställningen i
Malmö 1964. Ett fack förlängdes bakåt
1967 för att kunna husera en större
tankbil. Träpaviljonger utgjorde för-
läggning och expedition.
Nr 3 tog med sig garage och förlägg-
ning när den flyttades tvärs över ga-
tan. Ytterligare ett plåtgarage place-
rades där 1977/78. Det hade tidigare
använts vid ombyggnaden av huvud-
brandstationen.
Det diskuterades länge att bygga nytt.
Det blev dock sammanslagning med
Heleneholmsstationen när man flytta-
de till station Jägersro 1986.
Bulltofta brandstation (nr 3)
1973 - 1986 (1989)
Vattenverksvägen
Bulltoftastationen nr 2, som togs i bruk 1966, hade hamnat helt fel, visade det sig. Malmö växte
så det knakade och snart behövdes en ringväg för att klara biltrafiken. Inre ringvägen skulle pas-
sera precis där brandstationen låg. Därmed var det dags för en ny station. Snett över Vatten-
verksvägen, invid ett kolloniområde, fann man en lämplig plats. De “provisoriska” byggnaderna
flyttades helt enkelt över gatan. 1977/78 kompletterades garagebyggnaden med ännu ett plåt-
garage. Detta kom från huvudbrandstationen där det använts 1975-1977 i samband med att den
stationen byggdes om. Samma år stängdes station Norr och fordonen placerades om till Bulltof-
tastationen.
1986 slogs Bulltoftastationen och Heleneholmsstation ihop och placerades i nya station Jägersro.
Dagambulanserna som också fanns på Bulltoftastationen stannade kvar till 1989 då de flyttade
tillbaka till Heleneholm som då byggts om och anpassats till en ren ambulans- och färdtjänststa-
tion. Bulltoftastationen stängdes samma år.
Malmö Stad
Brandstation Norr
1971 - 1977
Hemsögatan
I stationen garagerades storpumpen, en (senare två) 25 m hävare och tankbilen av trailertyp.
Under ombyggnaden av huvudbrandstationen 1975-77 placerades stationens fordon i ett tillfäl-
ligt plåtgarage framför stationsbyggnaden. När ombyggnaden var klar och fordonen återtagit
platserna i stora redskapshuset, flyttades plåtgaraget ut till Bulltoftastationen. Man kunde då
husera station Norrs fordon där (ena hävaren placerades på huvudbrandstationen) och statio-
nen stängdes 1977.
Station Jägersro
1986 -
Amiralsgatan 110
Tygelsjö brandstation
1971 - 1998
Tyelsevägen, Tygelsjö
De två nylevererade ambulanserna 957 och 960 utanför en tämligen öde Bulltoftastation omkring
1978. Högra garagebyggnaden har precis installerats efter en tid vid huvudbrandstationen medan
vänstra garagbyggnaden följde med från Bulltofta nr 2.
Under första delen av 80-talet diskuterades Malmö strategiska brandförsvar. Bulltoftastation, den
tredje i ordningen av provisoriska lösningar, var helt uttjänt. Heleneholmsstationen låg plötsligt
fel. Stadens tillväxt krävde annan placering. Limhamnsstationen från 1901 var liten och sliten.
Från att ha planerat för gemensam station för Heleneholm- och Limhamnsområdena beslutades
om samgående mellan Bulltofta och Heleneholm. Resultatet blev en ny station i Jägersro. Spe-
cialförmåga är hög höjd-insats.
1971 gick Bunkeflo samman med Malmö kommun och brandkåren blev deltidskår där. Verksam-
heten lades ner 1982 och stationen togs över av Malmö Frivilliga Brandkår som lämnade stationen
1998. Byggnaden finns kvar men används inte av räddningstjänsten.
Station Norr öppnades lagom till att hävaren 32 levererades. Th tankbilen 15 och innanför vänstra por-
ten står storpumpen 19. Foto: Uwe Gumpf.
Bilden ovan. 11 km till Malmö och 5 km
till Klagshamn står det på vägvisarna på
detta vykort från 40-talet. Planteringen
verkar ung varför stationen inte kan vara
så gammal.
Bilden till vänster är från
70-talet. Austin-bilen 96
från 1953 står bakom
vänstra porten och Inter-
national-bilen 33 bakom
den högra.
Station Öster
1998 - 2009
Industrigatan 8-10
1998 stängdse stationen i Tygelsjö. MFB och räddningsvärnet flyttade till Malmö Lokaltrafiks lokaler vid Industrigatan. De nya stadsbus-
sarna med gasdrift fick inte garageras inomhus och ytor i bussgaraget frigjordes. Det hörn av garaget som färdtjänsten tidigare hade ut-
nyttjat blev ledigt och en station med räddningsvärnets fordon och reservfordon inrättades. MFB´s veteranbilar fick också plats. I anslut-
ning till garaget fanns också ett civilförsvarsförråd.
Under slutet av 70-talet diskuterades
en sammanslagning av styrkorna i Lim-
hamn och Heleneholm. Limhamnssta-
tionen var gammal (från 1901) och all-
deles för liten.Parallet funderade man
på hur man skulle lösa problemet med
Bulltoftastationen. En ny station i sö-
der föreslogs kombineras med en SOS-
central i SOS-Alarms regi.
En första lösning var att slå samman
Bulltofta med Heleneholm vilket resul-
terade i att en ny station stod klar vid
Jägersro 1986. Den placerades vid
Amiralsgatan med nära till Inre Ring-
vägen, de stora bostadsområdena i
Rosengård och Höja samt affärs- och
industriområdena kring Jägersro och
Fosie. Insatsområdet innefattade ock-
så jorbruksbygd.
Efter att från början ingå i en plan för sam-
gående mellan srtationerna i Limhamn och
Heleneholm blev Limhamn satt åt sidan när
station Jägersro beslutades. 1986 slogs styr-
korna på Bulltofta- och Heleneholmsstatio-
nerna ihop och placerades i den nya statio-
nen Jägersro.
Ny staion för Limhamn skulle även innehål-
la lokaler för SOS-Alarm och stationen slkul-
le placeras i närheten av Öresundsbron och
nya stadsdelen Hyllievång.
Ett flygfoto taget en tid efter det statio-
nen tagits i bruk. Från vänster kök och
matplats med uteplats, kontor och loge-
ment, vagnhall. Längst bort träningshall.
Senare förlängdes logementsbyggnaden
fram till vagnhallens framsida.
All rights reserved - Design by Xara/Lars-Owe Göthe
Heleneholmsstationen hade från början ett öv-
ningstorn i fem våningar. Bilden är från 1976.
Foto från Malö Brandkårs arkiv.
Stationerna:
Under
slutet
av
70-talet
diskuterades
en
sammanslagning
av
styrkorna
Lim-
hamn
och
Heleneholm.
Limhamns-
stationen
var
gammal
(från
1901)
och
alldeles för liten.
Parallet
funderade
man
på
hur
man
skulle
lösa
problemet
med
Bulltofta-
stationen.
En
ny
station
i
söder
före-
slogs
kombineras
med
en
SOS-central
i SOS-Alarms regi.
En första lösning blev att slå samman
Bulltofta
med
Heleneholm
vilket
re-
sulterade
i
att
en
ny
station
stod
klar
vid
Jägersro
1986.
Den
placerades
vid
Amiralsgatan
med
nära
till
Inre
Ring-
vägen,
de
stora
bostadsområdena
i
Rosengård
och
Höja
samt
affärs-
och
industriområdena
kring
Jägersro
och
Fosie.
Insatsområdet
innefattade
ock-
så jorbruksbygd.
Malmö saknade uppställningsplatser
för
specialfordon.
Dessa
fordon
var
oftast
förknippade
med
hamnområ-
det
och
då
speciellt
oljehamnen.
Tillfälliga
lösningar
(Tobaksbolaget
och
Renhållningsverket)
räckte
inte.
För
att
lösa
problemet
hyrde
man
in
sig
i
befintlig
byggnad
vid
Hemsöga-
tan
i
hamnområdet.
Styrkan
bestod
initialt
av
två
heltidsanställda.Sta-
tionen
blev
slutligen
en
obemannad
depå.
Redan
1960
tog
Malmö
brandkår
i
bruk
en
hel
arsenal
fordon
för
olje-
hamnarnas
brandförsvar.
En
Unimog
terränggående
slangbil
komplettera-
des
med
två
skumvätskevagnar
och
två
mobila
skum-/vattenkanoner.
En
äldre
skumvätskevagn
blev
reserv-
fordon.
Dessutom
fanns
en
transport-
vagn
för
slanglänsor.
Vad
som
sak-
nades
var
uppställningsplatser
för
fordonen.
Temporär
lösning
var
att
placerade
slangbilen
på
huvudbrand-
stationen
medan
släpen
hyrdes
in
hos
Tobaksbolaget
som
låg
relativt
nära
oljehamnen.
Här
fanns
även
plats
för
reservfordon.
1962
byttes
hyresvärd.
Nu
blev
det
Renhållningsverket
vid
Spillepeng
som
fick
husa
fordonen.
Men
det
räckte
inte.
1967
togs
en
trailerbaserad
tankbil
i
bruk,
några
år
senare
en
storpump
och
en
25
m
hä-
vare.
Ytterligare
en
25
m
hävare
leve-
rerades 1975.
En
ny
station
var
av
största
behov
och
man
hyrde
in
sig
i
befintlig
byggnad
vid Hemsögatan 1971.