Stationsbyggnaden tillhörde
en gård som låg på området
där utställningen skulle ar-
rangeras. Den omändrades
inför brandvaktens start i sep-
tember 1912 och fick expedi-
tion, logement, stall och foder-
kammare och uppställnings-
plats för handkraftsprutan och
den nya brandbilen.
Åtta man ur Södra brandstatio-
nen bemannade brandvakten
till att börja med. I januari
1914 anställdes tio nyrekryte-
rade brandsoldater för att be-
manna stationen tillsammans
med befäl. Dessa fick en sär-
skild utbildning, inte bara på
bilen utan på att uppföra sig
på ett sätt som gjorde denna
rullande reklampelare till ett
positivt inslag i utställningen,
där den rullade fram.
Ovan: J. Lindh.
Nedan: Lars-Owe Göthe
Foto: Via Sven Rosborn
Sofielund började byggas 1897 som en ut-
omgränsbebyggelse inom Västra Skrävlin-
ge socken med direkt angränsning till Mal-
mö stad. 1896 blev Sofielund ett municipal-
samhälle (fick namnet Sofielundshusen)
inom Västra Skrävlinge landskommun och
församling. 1903 började man planera för
bredare gator, egen kyrka (förutom socken-
kyrkan) och saluhall.
Men ingenting hände och 1910 gick både
kommun och municipalsamhälle i förhand-
ling med Malmö stad om samgående, vil-
ket också skedde 1911.
Vid Västra Skrävlinges (socken-) kyrka
fanns ett spruthus och kanske också vid
skolan i Sofielundsområdet.
Sprutorna togs omhand av Malmö Brand-
kår som placerade den bästa i spruthuset
vid Västra Skrävlinge kyrka och den andra
i ett trädgårdsmästeri i Västra Kattarp (se
19 - 21).
Södra brandstationen
1911 - 1916
Carl Gustafs väg - Södra Förstadsgatan.
Depåer, spruthus, sprutstationer och brandstationer
från 1911 (18 - 20)
Den nya brandstationen invigdes 1911 sedan Sofielunds municipalsamhälle
och Västra Skrävlinge socken inkorporerats med Malmö.
Stationen förlades i en byggnad som använts av Spårvägsbola-
get och där även polisen hade lokaler.
Utrustningen bestod av en handkraftspruta från 1894 som tidi-
gare ingått i huvudstationens arsenal.
Sofielunds brandkår lämnade efter sig två handkraftsprutor. Den
bästa placerades i ett spruthus vid Västra Skrävlinge kyrka och
den andra sannolikt i spruthuset vid Västra Kattarps egnahem.
Foto: Börje Persson Malmö Brandkårs arkiv.
Baltiska brandstationen 1913 - 1914
Baltiska Utställningen, nuvarande Pildammsparken.
Expeditionsdelen av Baltiska brandsta-
tionen finns fortfarande kvar 2014 och
används som friluftsdagis. Den del som
finns kvar syns till vänster på högra
bilden.
Spruthus Västra Skrävlinge 1911 - 1927
Västra Skrävlinge kyrka, vid muren. Äldre handkraftspruta från Sofielunds municipal-
samhälle placerades här när kommunsammanslagningen skedde 1911.
Kvarterer där Södra brandstationen låg. Möllevångstorget längst
upp till höger. Johannesskolan längst till vänster. Allmänna sjukhu-
set i bildens nederkant. Södra Förstadsgatan diagonalt genom bil-
den. Vykort.
Brandbilen M419 levererades i april, innan utställningen öppnandes och den bemanna-
des med extra personal från huvudbrandstationen, som anställdes i början av året.
Bilen offererads Malmö Brandkår i september 1914 varefter den köptes in. Bilen fick
nytt registreringsnummer M394 år 1916.
Från Ludwigsbergs Werkstads AB lämnades dels en hästdragen fyrhjulig motorspruta
på 800 l/min och dels en ångspruta på 500 l/min till utställningens förfogande. Hen-
rikssons Sprutfabrik AB lämnade en motorspruta på 1000 l/min och Allmänna Brand-
redskapsaffären ställde en avbröstbar 25 m stege till utställningens förfogande. Denna
placerades, enligt vissa källor, på den brandautomobil som Scania-Vabis AB ställde till
förfogande.
Enligt Scania-Vabis specifikation nr 132 levererades bilen med en 22 m stege. Detta
bekräftas också av samtida foton. Först några år senare skaffades en 25 m stege typ
Stockholm.
Den hästdragna motorsprutan kan ha varit den som här poserar utanför Malmö brand-
station och som sägs ha levererats till Svalövs brandkår 1916. Okänd fotograf.
Överlämnandet av Sofielunds brandkår tillMalmö Stads brandkår 1911. Platsen är sydvästra hörnet av folkskolans gård. Malmö brandkårs mu-
sikkår till vänster, därefter manskapet från Sofielund. Malmös brandsoldater till höger.
I bakgrunden, vid nuvarande Spårvägsgatan, står från vänster kolsyresprutan, Sofielunds handkraftsprutor och Malmös kolsyrestege. Nuva-
rande södra Sofielund i bakgrunden. Man kan till höger skymta bommarna för Malmö - Ystads Järnväg. Okänd fotograf.
Källor
Malmö Brandkår
100 år
Red. Jan Sjökvist 1994
Malmö i lågornas
rov (1200 - 1893)
Richard Nilsson 1994
Från brandvakt till
rökdykare - Malmö
Stads Brandkår
50 år
Sven Sönnerberg 1944
Malmö Stads
Brandväsen -
Förr och nu
Bror Cederström 1903
Årsberättelser långt
tillbaka
Malmö Stad
I samband med att Baltiska Utställningen anordnades i Malmö beslöt stadens brandväsen att inrätta en brandstation på området. I september 1912 placerades tre
nattvakter i en lantgård inom det inhängnade utställningsområdet. Styrkan utökades till en korpral, en vicekorpral och fyra brandsoldater från början av 1913. Bygg-
naden ändrades om till brandstation med plats för eldsläckningsattiraljen, vilken då bestod av en red-skapskärra med två brandposthuvuden, 300 m 65 mm slang på
rulle, strålrör och skarvstegar. Från 1 januari 1914 ökades manskapet till två befäl och 16 man samt två hästar. Stadsfullmäktige förutsatte att utställare inom brand-
skyddsområdet skulle ställa utrustning till förfogande. Så blev också fallet.
All rights reserved - Design by Xara/Lars-Owe Göthe
Stationerna: