Depåer, spruthus, sprutstationer och brandstationer
från 1915 (24 - 29)
Bulltofta brandstationen (nr 1)
1946 - 1966
Staffanstorpsvägen Bulltofta flygfält.
Togs i bruk i juli 1946 i före detta F10´s segelflyghangar och två andra bygg-
nader sedan flottiljen lämnat Malmö för Barkåkra i Ängelholm.
Stängdes 1966 och stationen flyttade österut till andra sidan flygfältsgrän-
sen, Bulltoftagården, intill stadens vattenverk.
Kring
andra
världskrigets
utbrott
1939
beslöt
Sverige
att
bl
a
förstärka
flygvapnet
med
ett
antal
nya
flygflottiljer.
En
av
dessa,
Skånska
flygflottiljen
F10
förlades
provisoriskt
till
Bull-
tofta
flygfält
i
Malmös
nordöstra
utkant.
På
norra
sidan
av
flygfältet,
långt
från
den
civila
flygstationen,
byggdes
tre
hangarer
för
jakt-
divisionerna
och
en
hangar
för
segelflygpla-
nen.
Dessutom
flyttades
en
äldre
civil
han-
gar
från
fältets
södra
sida
och
placerades
intill
F10´s
hangarsområde.
Flygverkstaden
inrymndes
i
en
annan
civil
hangar
på
den
civila
sidan
av
fältet.
Kansli,
mäss,
bered-
skapslogement
och
andra
byggnader
upp-
fördes
kring
hangarerna.
Övriga
logement
liksom
matsal
etc.
placerades
i
bostadsbe-
byggelsen
i
Kirseberg
strax
nordväst
om
fältet.
Brandberedskapen
vet
vi
inte
mycket
om.
Endast
vid
enstaka
beskrivningar
av
have-
rerade,
allierade
flygplan
nämns
flottiljens
brandbil.
Den
civila
flygstationen
fick
sin
första
egentliga
brandbil
1941.
Se
fotot
nedan.
När
de
allierade
flygstyrkorna
flög
in
mot
Tyskland
valde
många
skadeskjutna
plan
att
nödlanda
i
Skåne
och
i
stor
utsträckning
på
Bulltofta.
Jaktplanen
från
flottiljen
såg
också
till
att
ett
och
annat
flygplan
som
kränkte
svenskt luftrum, tvingades ner på flygfältet.
Några plan kraschade och fattade eld.
Malmö
brandkår
skickade
ofta
Limhamns-
stationen
tvärs
igenom
staden
för
att
inte
äventyra beredskapen inne i centrum.
I
krigets
slutskede
beslöts
att
sätta
upp
en
bibrandstation
i
de
östra
stadsdelarna.
Efter
freden
1945
lämnade
F10
Malmö
för
att
in-
stalleras
på
den
nya
flottiljen
i
Barkåkra
norr
om
Ängelholm.
Brandkåren
var
en
bland
många
som
ville
utnyttja
de
tomma
lokaler-
na
och
segelflyghangaren
ansågs
lämplig
tillsammans med två mindre byggnader.
Senare tillkom måleri och förråd.
Snart
blev
det
dags
att
förse
de
nya
södra
stadsdelarna
med
en
egen
brandstation.
I
det
nyuppförda
bostadsområdet
Augusten-
borg
tog
man
det
djärva
greppet
att
inrätta
en
brandstation
i
ett
av
husens
källarvåning
1950.
Logement
och
expedition
anordnades
i
lägenheter
ovanför
vagnhallen.
I
kortändan
på
en
fastighet
mittemot
inrättades
ett
antal
platser
för
ambulans,
redskapsbilar
och
annan materiel.
Augustenborgs brandstation vintern 1980. Stationen användes då av Malmö Frivilliga Brandkårs
brandvärn. Piketen 109 fasades ut samma år och ersattes av 117, släckbilen 134 blev 162 året
efter och slopades 1982. Det året flyttade MFB till station Tygelsjö och Augustenborg stängdes.
Foto: Christer Svensson.
1960 tog Malmö brandkår i bruk en hel ar-
senal fordon för oljehamnarnas brandför-
svar. En Unimog terränggående slangbil
kompletterades med två skumvätskevagnar
och två mobila skum-/vattenkanoner. En
äldre skumvätskevagn blev reservfordon.
Dessutom fanns en transportvagn för slang-
länsor. Vad som saknades var uppställnings-
platser för fordonen.
Initialt placerades slangbilen på huvud-
brandstationen medan släpen hyrdes in
hos Tobaksbolaget som låg relativt nära
oljehamnen. Här fanns även plats för re-
servfordon.
Bulltofta brandstation (den första) ca 1952. Huvudbyggnaden, F10´s gamla hangar för segel-
flygplan, hade först två skjutportar mot söder. Den hitre skjutporten ersattes i början av fem-
tiotalet med två portar med vikdörrar. Den bortre skjutporten behölls och innanför den fanns
från början förråd. Utrymmet ändrades senare om till måleri.
Augustenborgs brandstation omkring 1954. Stationens fordonspark, från höger: Maskinstegen nr 30, bilmotorsprutan
nr 12 (här ersatt av Limhamns nr 13) och ambulans nr 24 (vars garage fanns utanför bildens vänstra kant). Malmö
brandkårs bildarkiv.
En sommarbild 1960-talet. Malmö Brandkårs bildarkiv.
1962 flyttades fordonen till en kom-
munägd lokal vid renhållningsverket
på Spillepeng. Här huserade man tills
station Norr på Hemsögatan togs i
bruk 1971 och man kunde flytta dit
merparten av fordonen.
Några år tidigare placerades en av
skumvagnarna och en kanonvagn på
stationen i Limhamn för att täcka olje-
hamnen ute på Ön.
Övre bilden visar besiktningsbilen nr 10 framför Vak-
ten. I den byggnaden fanns också expedition, för-
mansrum, kök, matrum och förläggning. Bil 10, en
Nasch slopades samma år som stationen togs i bruk.
Ny bil 10 blev bilmotorsprutan nr 2 (nedre bilden).
Det är för oss okänt när Oxie brandstation
byggdes.
F10´s hangaranläggning omkring 1940.
De tre flygande divisionernas hangarer
till höger med 1. div längst bort och tre
jaktplan J8 Gloster Gladiator framför 2.
div hangar. 1945 var det dags att pac-
ka för flytt till Barkåkrafältet i Ängel-
holm. De tre stora hangarerna intogs
sen av flygplanstillverkare, växtskydds-
företag m. fl. Malmö brandkår tog över
de tre byggnaderna inom den röda ra-
men. Den bortre byggnaden hade varit
hangar för segelflygplan och blev for-
donsgarage. I den mittre byggnaden
(med hög skorsten) höll rökskyddet till.
Oxie brandstation
1967
1967 gick Oxie kommun in i Malmö stad. Oxie hade en mindre brandstation och brandbilen överfördes till Malmö brandkår samtidigt som
brandstationen avvecklades.
Bulltofta brandstation (nr 2)
1966 - 1973
Vattenverksvägen
Efter att ha huserat i “provisoriska lokaler” i tjugo år byggdes
en ny Bulltoftastation invid Bulltoftagården, ett stenkast från
den gamla stationen och utanför flygfältsområdet. Enplanspa-
viljonger utgjorde förläggning och expedition och ett enkelt
garage med plåtbeklädda väggar blev vagnhall. Förutom me-
deltung brandbil och ambulans garagerades bärgningsbil och
regionsambulans samt, efter något år, en tung tankbil som
levererades från Magirus Deutz i Tyskland. Den och togs i bruk
1967.
T.h. Paviljongerna låg i den lummiga delen av gamla Bulltofta-
gården. När det 1973 var dags att flytta tvärs över gatan följde
barackerna med.
Nedan. Även garagebyggnaden följde med till det andra stället.
Malmö Stad
Augustenborgs brandstationen
1950 - 1966
Station Söder, Särlagatan.
1971 - 1981 (MFB)
Togs i bruk 1950 och placerades i källaren i ett nybyggt flerfamiljshus i nya stadsdelen Augusten-
borg. Expedition och logement fanns i en lägenhet ovanför garaget. I källarplanet i gaveln på en
fastighet mittemot fanns flera garageutrymmen för ambulans och släpfordon.
Renhållningsverket, depå
1962 - 1971
Spillepeng
Tobaksbolaget, depå
1960 - 1962
Brännögatan
Depån i Tobaksbolagets lokaler var en tillfällig lösning. Ovan syns de båda skumvätskevagnarna och en släpmotorspruta.
I renhållningsverkets lokaler ställde man även upp andra efterfordon samt MFB´s bilmotorspruta.
All rights reserved - Design by Xara/Lars-Owe Göthe
Garage för ambulans och släpfordon fanns i hu-
set mittemot.
Stationerna:
Källor
Malmö Brandkår
100 år
Red. Jan Sjökvist 1994
Malmö i lågornas
rov (1200 - 1893)
Richard Nilsson 1994
Från brandvakt till
rökdykare - Malmö
Stads Brandkår
50 år
Sven Sönnerberg 1944
Malmö Stads
Brandväsen -
Förr och nu
Bror Cederström 1903
Årsberättelser långt
tillbaka