Från inventeringen i Vallkärra den
20 mars 1944 kan vi läsa:
Brandbilar:
1 st Volvo 1932 60 hk
Bogserbara/bärbara sprutor:
1 st Albin 800 1940? 800 l/min
1 st större handkraftspruta i
fullgott skick
1 st pytsspruta - skum
1 st Kolsyresnösläckare
Brandstation i tegel med slangtorn
1 dubbelport
Personal
2+9 man i ordinarie styrka
3 man i reserv
8 man i krigsstyrka
Från inventeringen i Veberöd den
20 mars 1945 kan vi läsa:
Brandbilar:
1 st Ford 1931 40 hk
Bogserbara/bärbara sprutor:
1 st Henrikssons 1925 1200 l/min
1 st Albin 800 1941 800 l/min
1 st API 110 1944 1500 l/min
1 st pytsspruta - skum
1 st kemisk vätskesläckare
Brandstation i tegel med slangtorn
9 m bred, 12 m djup, 1 par portar
Personal
2+10 man i ordinarie styrka
ingen i reserv
20 man i krigsstyrka
Från inventeringen i Revinge-
Silvåkra den 1 mars 1944 kan
vi läsa:
Brandbilar:
1 st Nash
Bogserbara/bärbara sprutor:
1 st Albin 800 900 l/min
Brandstation i tegel med slangtorn
6 m bred, 10 m djup, 1 port
Personal
2+15 man i ordinarie styrka
ingen i reserv
8 man i krigsstyrka
Lunds kommun
Staden Lund grundades år 900. Vid årsskiftet 1103/1104 upphöjdes staden till Nor-
dens ärkebiskopssäte. Under medeltiden var Lund ett kyrkligt centrum med tjugosju
kyrkor och kloster. 1145 invigdes domkyrkan. Redan 1134 hade staden försetts med
mur och vall.
Häftiga bränder rasade 1172, 1234, 1263 och 1287.
1703 (fem hus på Gråbrödersgatan) och 1711 härjade bränder och 1712-13 böld-
pest. Det fanns ca 1100 innevånare i Lund. 1700-talet innebar också att en del före-
tag etablerades, bland annat ett färgeri och ett boktryckeri.
1856 öppnades järnvägen Lund - Malmö. Stationen invigdes tre år senare.
1863 fick gatorna belysning genom att Gasverket inrättades.
Mellan 1863 och 1974 växte Lund genom olika kommunsammanläggningar.
S:t Peters Kloster kommun (1863 - 1913) gick in i Lunds stad 1914.
Lunds Landsförsamling/socken kommun (1863 - 1943) gick in i Lunds stad
1944.
Stora Råby kommun (1863 - 1951) gick in i Lunds stad 1952.
Torns kommun (1952 -1966) bestod av kommunerna Håstad (1863 - 1951),
Igelösa och Odarslöv (1863 - 1951), Norra Nöbbelöv (1863 - 1951), Stångby (1863 -
1951), Vallkärra (1863 - 1951) och Västra Hoby (1863 - 1951). Torn gick in i Lunds
stad 1967.
Lunds stad blev Lunds kommun 1971.
Dalby kommun (1952 - 1973) bestod av kommunerna Bonderup (1863 - 1951),
Dalby (1863 - 1951), Torna Hällestad (1863 - 1951) och Dalby municipalsamhälle
(1942 - 1954). Dalby gick in i Lunds kommun 1974.
Genarps kommun (1952 - 1973) bestod av kommunerna Genarp (1863 - 1951),
Gödelöv (1863 - 1951) och Lyngby (1863 - 1951). Genarp gick in i Lunds kommun
1974.
Södra Sandbys kommun (1952 - 1973) bestod av Södra Sandby (1863 - 1951),
Hardeberga (1863 - 1951) och Revinge (1863 - 1951). Södra Sandby gick in i Lunds
kommun 1974.
Veberöds kommun (1952 - 1973) bestod
av Veberöd (municipalsamhälle 1919 - 1957),
Silvåkra (1863 - 1951), Veberöd (1863 - 1951)
och Vomb (1863 - 1951). Veberöd gick in i
Lunds kommun 1974.
5 ½” slangspruta med “Wärme-
ugn” och sugverk för “sjelfnäring”
1869/1870. Finns idag på Lunds
brandstation.
Foto: Lars-Owe Göthe.
Ångspruta av Granells Patent, tillver-
kad av Ludwigsbergs Mekaniska
Verkstad år 1896. Finns idag på
Lunds brandstation.
Foto: Lars-Owe Göthe
Källor
Lunds brandförsvar 1992
av Pia Svensson-Bengtsson
Lunds historia från Lunds
kommuns hemsida
Egen efterforskning i arkiv
och litteratur.
Under krigsåren genomfördes
inventeringar av bland annat
landsbygdsbrandkårernas ma-
teriel, utrustning, förvaring och
personal.
Från inventeringen i Södra
Sanby den 29 september
1944 kan vi läsa:
Brandbilar:
1 st Ford V8 1934 75 hk motor.
1 st D.K.W 1938 personbil med
20 hk motor.
Bogserbara/bärbara sprutor:
1 st Ruberg 1938 1500 l/min
1 st API 70 1940 500 l/min
2 st pytsspruta skum
2 st pulversläckare
Brandstation i betong med
slangtorn
9 m bred, 11 m djup, 2 por-
tar
Personal
1+14 man i ordinarie styrka
14 man i reservstyrka
14 man i krigsstyrka
Från inventeringen i Dalby den
1 november 1944 kan vi läsa:
Brandbilar:
1 st Chevrolet 1935 85 hk
Bogserbara/bärbara sprutor:
1 st Chevrolet/Ruberg 1939
1300 l/m
1 st Renault Original 900 l/min
1 st större handkraftspruta
i fullgott skick
1 st pytsspruta skum
1 st pulversläckare
Brandstation i trä/eternit med
slangtorn i eternit
Vinkelbyggnad, 2 portar
Personal
2+50 man i ordinarie styrka,
ingen i reserv
20 man i krigsstyrka
Från inventeringen i Genarp
den 12 mars 1944 kan vi läsa:
Brandbilar:
1 st Ford V8 1939 95 hk
Bogserbara/bärbara sprutor:
1 st API 100 1931 1000 l/min
1 st Albin 800 1943 900 l/min
1 st större handkraftspruta i
fullgott skick
1 st pytsspruta - skum
Brandstation i tegel med slang-
torn
1 par portar
Personal
2+20 man i ordinarie styrka
ingen i reserv
216 man i krigsstyrka
Lunds brandförsvar
Under 1200-talet fanns både svenska och dan-
ska stadslagar som innehöll bestämmelser om
bland annat vakthållning i städerna, såväl dag-
tid som nattetid. I Lund varade detta system
fram till 1692. Det fungerade dåligt.
Skåne hade från den danska tiden ett tidigare
och mer utvecklat, både släckande och före-
byggande brandskydd än i övriga Sverige.
Fram till 1658 var vaktförhållandena ordnade
på samma sätt som i de danska småstäderna
och efter detta i överensstämmelse med rådan-
de svenska förhållanden.
I slutet av 1600-talet fick Lund en fast vaktor-
ganisation vars kostnader täcktes av en sär-
skild skatt, en s.k. brandskatt.
1695, den 14 september, stadfästes den första brandordningen för Lunds stad.
Lund fick dess första brandspruta 1725.
1868 antog det nya kommunstyret dess första brandordning. Genom denna fick
Lund för första gången “en väl fungerande brandkår”. I stadens fem spruthus skulle
brand-kårens utrustning förvaras.
1878 var det så dags för en ny brandordning som inriktade sig på brandkårens vat-
tenförsörjning. Brandkårsorganisationen skulle fortfarande grundas på medborgerlig
plikt.
1880, 1884 och 1887 togs frågan upp om en fast organiserad brandkår men svaret
blev detsamma varje gång från drätselkammare och stadsfullmäktige: Det behövdes
ingen fast brandkår då “nyttan inte står i ekonomisk proportion till nuvarande
organisation”.
1887 föreslogs att den perifera brandtelegrafen skulle införskaffas.
1900 uppläts en provisorisk brandstation i ridhuset i Kattesund. Två år senare ersat-
tes den med en station på Drottensgatan. Där fanns man till 1929.
1900 anskaffades också den första (och enda) ångsprutan. Huruvida sprutan fördes
fram med manskap eller av häst under de första åren, har inte kunnat fastställas.
Kanske hyrde man in hästar.
1907 anskaffades de första, egna hästarna.
1908 organiserades en fast brandkår på militärisk fot. Detta är yrkesbrandkårens
födelseår.
1929 levererades de tre första brandautomobilerna. De var byggda i Tidaholm.
Samma år flyttade man in i den nybyggda brandstationen vid Kävlingevägen.
1944 krigsinventerades brandkårerna i Södra Sandby, Dalby, Genarp, Vallkärra,
Veberöd och Revinge-Silvåkra.
1956 togs brandkårens första maskinstege i drift.
1959 påbörjades installationen av hjälptelefoner runt om i staden.
1963/64 togs en ny- och tillbyggnad av brandstationen i drift.
1967 slogs Torns kommun samman med Lunds stad och Vallkärra brandkår minska-
des till en reservkår som verkade fram till 1974.
1974 tillkom brandstyrkor från Dalby, Genarp, Revinge och Veberöd i samband med
kommunsammanslagningar.
1992 organiserades brandkåren om och Dalbystationen lades ner. Samtidigt
lämnade man stationen vid Kävlingevägen för den nya brandstationen på
Gastelyckan.
2005/2006 bildades Räddningstjänsten Syd av kommunerna Burlöv, Kävlinge, Eslöv,
Lund och Malmö.
2015 fick Genarpskåren en ny brandstation och man kunde lämna det gamla
bussgaraget.
All rights reserved - Design by Xara/Lars-Owe Göthe