Malmö brandkårs ambulansverksamhet 1903 - 2005
Motordrivna fordon
Sjukvagnar och ambulanser
Ambulans nr 19. Observera askkoppen!
Var finns kommunikationsradion? I handsk-
facket? Nej, mellan stolarna!
Malmö Brandkårs bildarkiv.
Olika bårarrangemang i Internationalambulanser C1000
som levererades i juni 1964. MA75150, bil nr 20, senare
52. Slopad i juni och skrotades i augusti 1972.
Ur Malmö Brandkårs bildarkiv.
Vårdhytten i International-
ambulanser C100 så som
de levererades från 1961.
Utformningen var gjord ef-
ter CSB anvisningar vilka
var baserade på utveck-
lingsarbete inom Malmö
Brandkår.
Ur Malmö Brandkårs bild-
arkiv.
Motordrivna ambulansfordon
1912 - 1965
M630
Fabriksbyggd ambulans Scania-Vabis 1917. Okänt inv. nr under de första åren
men fick nr 24, från 1937 nr 25, och slopades 1941.
M2911
Ambulans fabrikat Case -20 inköpt från Tyskland. Togs i bruk oktober 1920.
Kunde ta 8 personer.
M155 och M156 (från början M222 respektive M206)
Två ambulanser på chassin Scania-Vabis -12. Levererades först till Hälsovårds-
nämnden men överfördes till Malmö Brandkår 1922. Fick nr 25 respektive 23
och slopades 1937 respektive 1931. Nr 25 är antagligen den som på 30-talet
fick vårdhytten ersatt med öppet flak och kapell för 5 bårar
eller 11 sittande.
M3202, M5925 och M156
En serie på tre ambulanser som Thulinverken i Landskro-
na byggde på Studebakerchassin åt Malmö Brandkår.
M3202 (nr 21, senare 24) och M5925 (nr 22, senare 28)
var av årsmodell 1929 medan M156 (nr 23) var av modell
1931. Denna blev senare nr 29. När bilen försågs med
draginrättning för ambulanssläpvagn fick den nr 29a och
släpvagnen nr 29b. 1948 blev den ombyggd till redskaps-
bil med nr 5. Bilen försågs med flak. Bilarna slopades
1947, 1947 och 1950.
M214 och M375
En ny serie ambulanser började levereras 1938. De två
första var byggda på Packard-chassin från 1938 och 1939.
Vårdutrymmet var betydligt större än föregångarnas.
M214 fick nr 21 och senare 20 medan M375 fick nr 22 och senare 21. De
slopades 1956 respektive 1955.
M580 och M21979
Volvo hade inget lämpligt chassi att erbjuda när upphandlingen av Packard-
ambulanserna gjordes men 1940 levererades en ambulans på Volvo PV 810-
chassi och 1946 en likadan men årsmodell 1945. De fick nr 22 respektive nr
23 och slopades 1954 respektive 1958. M580 övertogs av Sjukvårdsstyrelsen
och fanns med till 1957 som epidemiambulans.
M14290 och M27868
Dessa båda Ford-ambulanser var av årsmodell 1947 och 1948 och fick nr 25
respektive nr 24. Bilarna slopades 1960 respektive 1959.
M29474
Denna Ford-ambulans från 1948 hade en modernare vårdhytt än tidigare Ford-
ambulanser och avslutade ambulansserien som började med Packard 1939.
Bilen var i bruk till 1962, hela tiden som nr 26.
M26111 och M50138
Efter år med ambulanser byggda på svenska och amerikanska chassin var det
dags att prova på något nytt. Två Austin-ambulanser med engelsk originalka-
ross levererades 1951 och 1952. Klassisk engelsk stil innebar högt i tak i vård-
hytten. Man kunde nästan stå inne i den. Det blev dock inga fler bilar av ty-
pen. Nr 27 och 28 blev nr 43 och 44 på 1960-talet då de togs i anspråk av
färdtjänstavdelningen. Bil 28 totalrenoverades i slutet på 1950-talet och blev
då vitlackerad. Bilarna slopades 1964 respektive 1966.
M80902 och M89536
Austinambulanserna blev aldrig särskilt populära som olycksfallsambulans trots
den 125 hk starka motorn och användes bara för sjuktransporter vilket också
noterades på bilarnas framdörrar. I stället var det åter dags med amerikanska
chassin och nu var det stor motor och låg kaross som gällde. 1956 levererades
nr 20 och nr 21. De var med till 1964 då de slopades.
MA11656
Sista ambulansen på Fordchassi var en Country -58 med nr 23. Den slopades
1964.
MA20571, MA26656
Brandkårens första International-ambulanser var byggda på B110-chassin och
levererades 1960 och 1961. De inledde ambulansverksamhetens “vita” period
och var framtagna på uppdrag av CSB (Centrala Sjukvårdsberedningen), som
ett koncept för svenska standardambulanser. Deras tid på brandkåren blev
kort då International bytte chassikoncept och man valde att alla IH-
ambulanser skulle se lika ut. Den första fick nr 24 och slopades i oktober 1961
medan den andra fick nr 22 och slopades i april 1962. Bil 22 blev brandbil hos
Bara brand-kår i Klågerup utanför Malmö, där den försågs med frontpump.
MA4889, MA2229
Två ambulanser International C100 från 1961. De fick nr 24 och 25, senare 55
och 56. De slopades 1968 respektive 1970.
MA2245, MA56848
Två ambulanser International C100 från 1962 och 1963. De fick nr 22 och 26.
Bil 22 blev 54 och slopades 1969 medan bil 26 slopades redan 1965.
MA72461, MA75150, MA73677, MA83537
Tre ambulanser International C1000 -64 och en -65. De fick nr 18, 20, 21 och
18. De tre första levererades 1964 och den fjärde 1965. Den första bil 18 ha-
vererade i februari 1965 och ersattes av den andra bilen 18. Bil 20 blev senare
52, 21 blev 53 och 18 blev 51/951. 52 och 53 slopades 1972 medan 951 slo-
pades 1971 på grund av kollision.
M1818 (GCA878)
Storbilsambulans på International C1300-chassi -64. Akutsjukvård kunde ge-
nomföras i bilen. Levererades 1965 som ambulans 47, byggdes senare om till
rullstolsambulans 969 och därefter som vattendykarbil 139 från 1976. Som
139 och senare 119 användes den också som restvärdesbil innan den slopades
1986.
MA86126 (GMB206), MA22023 (GMB263)
Två Internationalambulanser C1000 -65 som fick nr 19, 57 och 957 respektive
nr 23, 62 och 962. De slopades 1977 respektive 1975.
M3801 (GAJ261)
Storbilsambulans nr 2, också den byggd på ett International-chassi C1300 -65.
Togs i trafik 1966 som bil 48, blev senare 968 och 970. Byggdes om till red-
skapsbil 184. Skåpet plockades senare av och ersattes med ett flak. Bilen hade
fortfarande nr 184 men blev senare 166 innan den slopades 1992.
MA33092 (DLB662)
International-ambulans på D1000-chassi -65. Levererades 1965 som bil 19,
senare 60 och 960. Användes på slutet som sotarebil nr 190 och var då grå-
lackad. Slopades 1979.
M21979 var en Volvo PV810 1945 som liksom M580
från 1940 var byggd på samma ambulanskoncept
som Packardambulanserna från 1938/39. Denna bil
fick nr 23 och den från 1940 fick nr 22.
Ur Malmö Brandkårs bildarkiv.
Ambulansbil 27. Austin -52 M26111.
Malmö Brandkårs bildarkiv.
Fyra Internationalambulanser C100 levererades 1961
till 1963. Här MA2229, bil nr 25, som levererades i de-
cember 1961. Ur Malmö Brandkårs bildarkiv.
Två ambulanser på Ford Custom-chassi levererades
1956. Det var M80902 (bil 20) t.v. och M89536 (21)
ovan. De var motorstarka men låga och saknade allt
det man idag talar om när det gäller arbetsmiljö.
Slopades 1964. Från Bilder i Syd (t.v.) och Malmö
Brandkårs bildarkiv.
MA26656 och MA20571 var två ambulanser byggda
på International B110-chassin. De var de första i en
hel rad med ambulanser på Internationalchassin och
de första ambulanserna i Malmö som var vita. De var
föregångare till de ambulanser som byggdes efter
CSB anvisningar vilka tagits fram av Malmö Brandkår.
Ur Malmö Brandkårs bildarkiv.
Den sista i serien Ford ambulanser från femtiotalet
är denna Ford Country -58. MA11656 fick nr 23. Den
slopades redan 1964. Ur Malmö Brandkårs bildarkiv.
Fyra Internationalambulanser C1000 levererades
1964 och 1965. MA73677, bil nr 21, senare 53, var
en av dem. Levererades i maj 1964. Till skillnad från
C100-bilarna hade dessa förhöjt tak över vårdhytten.
Skrotades i april 1972. Foto: Wilhelm Wahrenberg.
Ambulans nr 19 levererades i oktober 1965
och var byggd på International chassi
D1000 -65. Bilen fick senare nr 60 och 960.
Reg-nr MA33092/DLB662. Mot slutet bygg-
des den om till sotarbil 190 och lackerades
grå. Slopades 1978.
Malmö Brandkårs bildarkiv.
M630 Scania-Vabis ambulans från 1917. Brandkårens
första ambulans.
Foto: Inga Larsson /Malmö Brandkårs bildarkiv.
1929 byggde Thulinverken i Landskrona två ambu-
lanser på Studebakerchassi. Bilarna fick regnr
M3202 (bil 21, senare 24) och M5925 (bil 22, sena-
re 28). Malmö Brandkårs bildarkiv.
M27868 var en av två Ford 114” V8 1947. Den leve-
rerades 1948 som bil 24 medan M14290 årsmodell
1947 levererades 1947 som bil 25. De var med till
1959 respektive 1960.Ur Malmö Brandkårs bildarkiv.
M29474 var en Ford RC 1948 med en modernare
utformning av vårdhytten än sina båda föregånga-
re. Bilen fick nr 26, togs i bruk 1948 och var med
till 1962. Ur Malmö Brandkårs bildarkiv.
1938 och 1939 byggde Malmö Karosserifabrik två
ambulanser på Packard-chassin. De fick regnr M214
(bil 21, senare 20) och M375 (bil 22, senare 21).
Malmö Brandkårs bildarkiv.
M1818 ovan och M3801 var två specialambulanser
som levererades 1965 och 1966. Bilarna byggdes
på Internationalchassin C1300 årsmodell 1963. För-
sta bilen, M1818, levererades som bil 47. I det se-
parata skåpet kunde fem bårar tas med samtidigt,
alternativt ett hydrauliskt bårstativ apterat i mitten
av skåpet. Här kunde avancerad ambulanssjukvård
genomföras. Bil 47 byggdes senare om till rullstols-
ambulans 969 och därefter vattendykarbil 139. Mot
slutet användes den som restvärdesbil 119 (MFB).
Nytt regnr var GCA878. Slopades 1986.
M3801 (bilden) avvek från M1818´s utförande genom
att ha en belyst skylt ovanför vindrutan i vilken olika
texter kunde vevas fram, exempelvis LÄKARAMBU-
LANS. Bilen levererades 1966 och fick nr 48 och se-
nare 970 och 968. Bilen byggdes om till redskapsbil
184, fick skåpet ersatt med ett lastflak och fick sena-
re nr 166. Slopades 1992.
Ur Malmö Brandkårs bildarkiv.
Grå period
Malmös ambulanser har
haft ett flertal färgsche-
man genom tiderna. De
allra första var sannolikt
gråa, vilket var vanligt på
de flesta håll i landet.
Redan i början av 20-ta-
let verkar åtminstonde
en ambulans, M630 Sca-
nia-Vabis blivit lackerad i
röd färg ovanför karos-
sens bröstlist.
Studebakerambulanser-
na som levererades 1929
och 1931 verkar vara
gråa.
Röd-grå period
Packardambulanserna
som levererades 1938
och 1939 var gråa under
bröstlisten och röda
ovanför. Bröstlist, hjul-
skärmar och trösklar var
svarta.
Redan 1927 fick djutran-
sportbilen M11854 det
röd-gråa schemat. 1936
fick räddningsbilen M155
samma färgsättning.
Detta färgschema blev
justerat och i början på
50-talet försvann den
svarta färgen och den
gråa verkar ha blivit lite
ljusare.
Vit period
När International-ambu-
lanserna levererades i
början på 60-talet var de
alla från början vita.
Likaså tre Mercedesam-
bulanser i början på 70-
talet och ytterligare en
några år senare.
Röd-grå period på
nytt
Från 1973 var det åter
rött och grått som gäll-
de, ovsett om det var
International-, Volvo-
eller Mercedesambulan-
ser.
Två undantag fanns.
Storbilsambulanserna på
Internationalchassin var
vid leveransen på 60-
talet helt röda. En av
dem fick dock gråa fält
mot slutet, då den
byggts om till ambulans
för rullstolsburna patien-
ter.
Gul och röd period
I början av 90-talet blev
ambulanserna gula. Till
skillnad från i övriga lan-
det hade man ett smalt,
grått fält längs ned på
sidan. I dekoren på si-
dorna ingick både rött
och grått.
För att skilja akutambu-
lanser från sjuktranspor-
tambulanser blev de
sistnämnda helt röda,
med gul och grå dekor.
Den
första
transportvagnen
för
skadade
eller
sjuka
medborgare
skänktes
till
sjukhuset
år
1900
av
drottning
Sophia.
Det
var
en
lång,
gulmålad
täckt
vagn.
Den
1
april
1903
över-
lämnade
stadens
ambulanskommité
en
svart
ambulansvagn
till
brandkåren.
Omkring
1912
skaffade
Hälsovårdsnämnden
två
ambulansautomobiler
av
fabrikatet
Scania-Vabis
för
epi-
demitransporter.
Den
9
augusti
1917
fick
brandkåren
en
ambulansautomobil
av
märket
Scania-Vabis
och
1920
ytterligare
en,
av
märket
Case,
inköpt
begagnad
från
Tyskland.
1922
överfördes
Hälsovårdsnämndens
ambulanser
till
brandkåren
som
blev
stadens
trans-
portutförare
av
sjuka
och
skadade
människor.
Det
medicinska
ansvaret
låg
fortfarande
hos
Hälsovårdsnämnden.
Under
en
period
från
ca
1940
till
slutet
på
1950-talet
skapade
brandkåren
en
särskild
räddningsavdelning dit ambulanserna och räddningsfordonen organiserades.
1953
beslöts
att
sjukhuset
skulle
ta
över
de
interna
sjuktransporterna
inom
och
mellan
Allmänna
sjukhuset
och
Östra
sjukhuset.
En
ambulans
ansågs
räcka
för
detta.
Men
or-
ganisationen
växte
och
omfattade
som
mest
(1980)
13
ambulanser,
2
sjuktransportbilar,
en
handikappbuss
och
en
likbil.
Brandkåren
svarade
nu
enbart
för
olycksfallstransporter-
na.
Denna
fördelning
tog
dock
slut
1983
då
brandkåren
tog
över
samtliga
ambulanser
i
Malmö
kommun.
Några
år
senare
var
det
så
dags
igen
för
Allmänna
sjukhuset
att
skaffa
egen
ambulansorganisation,
vilken
dock
blev
ganska
kortvarig
och
man
beslöt
i
kommun-
fullmäktige
att
all
ambulansverksamhet
skulle
finnas
hos
brandkåren/räddningstjänsten
som då tog över MAS´s ambulanser 1990.
När
region
Skåne
bildades
1996
och
landstingen
slogs
ihop
1999
anslöts
Malmö
kommun
till
landstinget/regionen
och
Malmö
Brandkår
utsågs
att
sköta
ambulansverksamheten
i
Malmö
stad
samt
Burlövs,
Svedalas,
Trelleborgs
och
Vellinge
kommuner.
Ambulanserna
i
Trelleborg
fanns
kvar
liksom
i
Burlöv
och
Malmö.
Ambulanspersonalen
var
inte
längre
knu-
ten
till
räddningstjänsten
men
fanns
kvar
på
stationerna.
Ambulansen
i
Burlöv
flyttades
snart
till
Svedala.
En
av
Trelleborgsbilarna
stationerades
på
brandstationen
i
Höllviken
un-
der
sommarmånaderna.
Malmös
ambulanser
koncentrerades
till
ambulans-
och
färdtjänst-
stationen
Heleneholm.
Akutambulansen
fanns
kvar
på
huvudbrandstationen
en
tid
men
flyttades senare till Heleneholm.
2005
övergick
ambulansverksamheten
till
Kamber
Skåne
(reg
Skåne).
Alla
kopplingar
mel-
lan
ambulansverksamheten
och
Malmö
Brandkår
upphörde.
Samtidigt
upphörde
Malmö
Brandkår sedan Räddningstjänsten Syd bildats.
Malmös ambulansverksamhet blev alltså 102 år.
Malmö Stad
Två Austinambulanser levererades 1951 och 1952. Här är M26111, bil nr 27. Observera
texten Sjuktransportavdelningen på dörren. Den togs bort efter några år.
Ur Malmö Brandkårs bildarkiv.
Bårarrangemang i Internationalambulanser C100 som levererades i maj 1963. Här
MA56848, bil nr 26. Ur Malmö Brandkårs bildarkiv.
Ambulans nr 26 levererades i mars 1965 och byggd på Internatio-
nal chassi C1000 -64. Bilen fick senare nr 57 och 957. Slopad 1977.
Reg-nr MA86126/GMB206. Foto via Claus Christensen.
Fler motorfordon finns här
Läkar- och akutbilar
Djurambulanser
All rights reserved - Design by Xara/Lars-Owe Göthe
Bildsidor
Vissa bilder är klickbara.
När dessa aktiveras öpp-
nas en bildsida i pdf med
fler bilder över det aktu-
ella fordonet.
Källor
Malmö Brandkår
100 år
Red. Jan Sjökvist 1994
Malmö i lågornas
rov (1200 - 1893)
Richard Nilsson 1994
Från brandvakt till
rökdykare - Malmö
Stads Brandkår 50 år
Sven Sönnerberg 1944
Malmö Stads
Brandväsen -
Förr och nu
Bror Cederström 1903
Årsberättelser långt
tillbaka
Malmö Brandkårs
Museiförenings
bildarkiv
Kända/okända
fotografer
Egen forskning
i Lands- och Stadsarkiv