Källor
Burlövs kommun,
del 1 och 2
av Ingemar Ingers
(1902-1983)
Bilregistret 1937
Egna anteckningar
genom åren
Lars-Owe Göthe
Sveriges brandkårer
1940
Manskapsdragna och
hästförspända sprutor,
stegar och redskap samt
vagnar.
Motordrivna fordon.
Här ställer Arlövs nybildade
frivilliga brandkår upp framför
kårens första brandbil.
M4765 var en Horch modellår
1922 med ursprungligen 18 hk
motor, från 1934 50 hkr, som
togs i bruk den 20 december
1922. Bilen slopades den 21
maj 1951.
Fotot från
Burlövs kommuns fotoarkiv.
Burlövs brandförsvar - fordon och manskap
Arlöv
M4765
Horch 50 hkr
Åkarp
M17334
Chevrolet 72 hkr
Fordon 1937 vid
brandkårer inom
nuvarande
Burlövs kommun
De första brandredskapen bars,
släpades på släde eller
framfördes på hjul av manskapet.
Så småningom togs hästens
resurser i anspråk. Hästarna har
sin egen historia men den känner
vi väldigt lite till inom Burlövs
kommun.
Motordrivna fordon anskaffades
omkring 1920. Brandkåren har
haft många fordon genom åren.
En del begangnade fordon har
köpts in.
På 70-talet kom den första
ambulansen till Burlöv, senare på
uppdrag av Malmöhus läns
landsting. Ambulansen flyttades
då till Svedala.
Arlöv 1923 - 1959
1923
M4765 Brandautomobil av märket Hoch -22
köptes in. Bilen hade först en 18 hkr motor som
byt-tes ut 1934 till en med 50 hkr. Den slopades
1951 och skrotades.
1939
M19014 Bilmotorspruta av märket Chevrolet HS
SPL, årsmodell 1939 köptes in. Den hade 78 hkr
motor och kunde transportera 10 man plus
förare. Bilen ställdes av ca 1967 och avregistre-
rades i mars 1969 då den skrotades.
1951
M4765 Bilmotorspruta av märket Ford 798 T -47.
Hade 100 hkr motor och kunde tranportera sex
man plus förare. Frontpump och tank på 1400
liter. Bilen ställdes av i oktober 1970 och såldes.
Fotot från Burlövs räddningstjänsts arkiv. Bilen
bär interimskyltar.
Burlövs Kommun
Åkarp 1926 - 1959
Åkarps brandkår bildades 1926 och ombildades
1931. Det är okänt för oss om det fanns annat
motorfordon före denna brandbil som anskaf-
fades 1937.
1937
M17334 Brandautomobil av märket Chevrolet
köptes in. Den hade en 72 hkr motor. Bilen
fanns 1944 när krigsinventeringen genomför-
des. Den fanns sannolikt fram till att kåren
lades ner 1959.
Handkraftspruta med inbyggt sugverk, för 8 man. Inköpt 1880 från Ljusne Mek. Verkstad och placerad på Malmö
Sockerfabriks AB i Arlöv. Fabriken övergick senare till SSA. Sprutan finns i Malmö på Teknik- & Sjöfartsmuseet.
Foto: Lars-Owe Göthe
Fotot t.h. visar Arlövs brandkår framför stationen
på Nygatan ca 1930.
Foto: Burlövs kommuns fotoarkiv.
Kårens första brandbil kompletterades 1939 av
en Chevrolet bilmotorspruta M19014. 1951, i
maj, ersattes den gamla Horchbilen från 1923 av
en Ford 798T årsmodell 1947.
Registreringsnumret blev detsamma, M4765.
Denna slopades i oktober 1970 och såldes.
Fotot från Burlövs räddningstjänsts arkiv.
Arlöv före 1923
Åkarps frivilliga brandkår med brandbilen
M17334, en Chevrolet. Bilen finns i privat ägo
2015.
Foto: Burlövs brandkårs arkiv.
Arlöv från 1923
1969
Hela styrkan framför station och
fordon.
Foto: Burlövs kommuns fotoarkiv.
CND920 (X3570)
Dodge 300 -68
räddningsbil
SDM175 utanför
brandstationen på
Nygatan. Inköpt
begagnad från
brandförsvaret i
Gävle i december
1972 via Hebra
Brand.
Foto:
Lars-Owe Göthe
FLH491 Scania LBS110S -70 tankbil 852 utanför garaget mittemot brandstationen på Nygatan. Bilen var
begagnad och ursprungligen en tankbil för bensintransporter. Foto: Lars-Owe Göthe
Burlöv 1960 - 1976
1960
M7414/EXH474 var en slangbil på Dodge
Command Car 3/4 tons chassi från 1949. Den
fanns fram till 1970 som bil nr 2, SDM152 och
fram till 1977 som bil SDM852.
1964
AZH676 (M7446) var en maskinstege på ett
International 1600-chassi av årsmodell 1963. Se
bilden t.h. Den levererades i november som bil 5
och hade en Ruberg frontpump. Stegen var en
Wibe 26 m. Dubbelhytten var integrerad med
övrig kaross. Bilen fick nr SDM155 innan den
1971 blev SDM855 när Burlöv bytte
radionummerserie. 1980 ersattes den av en
Scania LT111.
1968
MB17139 var befälsbil nr 1, nr SDM156 och
senare nr SDM860. Fabrikat Volvo Amazon
Herrgårdsvagn -67. Ersattes 1977.
1968
FZH743 var bilmotorspruta nr 4, byggd på ett
International 1600-chassi från samma år. Bilen
byggdes sannolikt av A. Olssons Karosseriverk-
stad i Kvarnby och hade dubbelhytt med separat
skåp. Frontpumpen var en Ruberg F.2-16 på
2700 l/min. Vattentanken rymde 2400 liter. På
höger framskärm låg ett färdigkopplat mellan-
skumrör för omedelbar aktion. Bilen fick nr
SDM154 innan den 1971 blev SDM854. 1981
blev den SDM172 och ca 1990 såldes den till
färgtillverkaren Akzo Nobel i kommunen och
tilldelades radionumret 181 (?).
1970
AZH649 (M4619) var en bilmotorspruta av
samma typ som FZH743 ovan, men av årsmodell
1969. Bilen hann få nr 153 innan man 1971
ändrade till SDM853 och 1981 till SDM171. 1985
övertogs den av SSA (Svenska
Sockeraktiebolaget) i Arlöv och placerades på
sockerbruket där. Bilen kan under en period ha
haft nr 179.
1972
CND920 var en allhjulsdriven piketbil av märket
Dodge 300. Årsmodellen var 1968 och bilen
köptes begagnad från Gävle brandkår i decem-
ber 1972, med registreringsnummer X3570.
Helbyggd med dubbelhytt. Frontpump Ruberg
F.1-5 950 l/min och en mindre vattentank på 350
liter. Bilen fick radionummer SDM851 och, från
1981 och SDM 175 då den även fick texten
Räddning. Som räddningsbil rullade den till 1985
då den blev skyddsbil 177. Bilen slopades 1988.
1976
FLH491 var en tankbil som i grunden var en
begagnad bensinbil på Scania LBS110S-chassi
från 1970. Som bil 852 utrustades den för
brandsläckning och sattes i drift 1976. Tollarpka-
ross stod för ombyggnaden och en Rubergpump
på 5000 l/min monterades in. Tanken rymde
9000 liter vatten, 1000 liter skumvätska och 500
liter lättvatten. Mellan tank och hytt fanns en
skum/vattenkanon och en mindre vattenkanon
fanns baktill, över manöverutrymmet. Bilen var
2012 verksam på Öland.
AZH676 (M7446) International 1600 -63 maskinstege
bil 155 till på brand i möbelvaruhus. Bilen slopades
1980 och gick då till Laxå Brandkår. Där flyttades
stegen så småningom över på ett nytt chassi.
Foto: T.v. Malmö Brandkårs arkiv, nedan t.v. och nedan
Hebra AB (leveransfoton).
Nedan.
MB17139 Volvo Amazon Hgv -67 som befälsbil.
Foto: Burlövs kommuns fotoarkiv.
EXH474 (M7414) Dodge
Command Car från 1949.
Inköpt i maj 1960 som slangbil.
Ägdes av privatperson när
bilden togs.
Foto: Carl-Johan Semler
FZH743 International 1600 -68 bilmotorspruta SDM172 tillsammans med Malmös stegbil 143 på
Limhamns brandstation.
Foto: Lars-Owe Göthe
1984-09-17
Till vänster. Bil 171 vid brand i Södervångsskolan i Åkarp.
Foto från Eva Wallerius via räddningstjänstens arkiv.
AZH649 (M4619) International 1600 -69 bilmotorspruta SDM171 utanför
brandstationen på Nygatan.
Foto: Lars-Owe Göthe
Brandförsvarets
tillblivelse
Det organiserade brandförsvaret
inom nuvarande Burlövs kommun
stiftades 1913 då Arlövs brandkår
bildades. Några handkraftsprutor
fanns då, avsedda att dras av
häst eller framföras med mänsklig
kraft.
Exakt var de olika sprutorna
ursprungligen hörde hemma vet
vi inte och detta blir ett av de
kommande arbetena. Enda
kända, sparade sprutan tillhörde
Sockerfabriken i Arlöv och finns
bevarad i Teknik & Sjöfartsmuseet
i Malmö.
Tv.
Dessa båda brandvagnar var
brandkårens resurser när den
1923 erhöll den första
brandautomobilen. Manuellt
framförda eller dragna av hästar.
De fanns kvar åtminstone fram
till slutet på 1940-talet.
Spruthuset låg i samma
område vid Nygatan som den
1930 uppförda brandstationen i
tegel med slangtorn och
kontorsutrymmen.
Foto från Burlövs räddnings-
tjänsts arkiv.
All rights reserved - Design by Xara/Lars-Owe Göthe