Burlövs brandförsvar - fordonen
Manskapsdragna och
hästförspända sprutor, stegar
och redskap samt vagnar.
Burlövs Kommun
Burlövs fordonspark 1973
Från vänster: Bilmotorspruta 854, stegbil 855, bilmotorspruta 853,
befälsbil 860, slangbil 852 och piketbil 851.
Foto från Burlövs kommuns bildarkiv.
De första brandredskapen bars,
släpades på släde eller framfördes
på hjul av manskapet. Så småning-
om togs hästens resurser i anspråk.
Hästarna har sin egen historia men
den känner vi väldigt lite till inom
Burlövs kommun.
Motordrivna fordon anskaffades
omkring 1920. Brandkåren har haft
många fordon genom åren. Begang-
nade fordon har också köpts in.
På 70-talet kom den första ambulan-
sen till Burlöv, senare på uppdrag av
Malmöhus läns landsting. Ambulan-
sen flyttades då till Svedala.
Slutet av 1970-talet
Vaktstyrkan framför station
och fordonen 854, 855, 853
och 851.
Foto: Burlövs räddningstjänsts
arkiv.
Burlöv 1977 - 2005
1977
JPF194 var en befälsbil Ford Granada Stationsvagn
från 1977. Den fick nr 861 och 1981 nr 176. Från
1984 användes bilen för persontransporter. Det är
oklart när den slopades.
197? (ingen bild)
BWP290 VW Kleinbus användes som färdtjänst-
fordon 862 fram till 1980 då den fick nr 178. Den
slopades 1984.
1979
BYZ101 ersattes den gamla Wibe-stegbilen AZH676
1980 med en Magirus LB30 femdelad maskinstege
på Scania LT111-chassi från 1979. Stegmodellen var
ovanlig i Sverige och behövdes när Burlövs kommun
byggde stora områden med höghus. Bilen slopades
2000.
1981
FCP351(?) var en Volvobuss B58 från 1973. Den
användes som färdtjänstbuss för långfärder men
även som transportbuss när till exempel Malmö
Brandkårs Musikkår gjorde sina turnéer. Personal i
Burlövs brandkår var engagerad i musikkåren.
Foto: Lars-Owe Göthe
1977
KDN061 Mercedes Benz 508 rullade som färd-
tjänstbuss 863 fram till 1980. 1981 fick den nr
177 och 1985 nr 181. 1988 byggdes den om till
skyddsbil 177. Oklart när den slopades.
1984
GLD719 Saab 900 GLS -82 befälsbil 176 fram till
1990. Oklart när den slopades.
1985
DKF858 var en Mercedes Benz 307 från 1983 och i
samma utförande som DSA658 ovan. Levererades
som färdtjänstbil 183 och byggdes senare om till
dykarbil 2000 med samma nr. Oklart när den
slopades.
1985
DSA658 var en Mercedes Benz 307 från 1983 som
levererades som färdtjänstbil 182. Okänt när den
slopades.
1985
FJZ520 var en Mercedes 280GE Geländewagen från
1985 som användes som räddningsbil 175 fram till
2004.
Foto: Mikael Mennerberg
1985
FPT108 var en Mercedes Benz 1217 från 1985 som
byggdes som släckbil 171 av Hebra Brand. Den hade
midskeppsplacerad pump på 2000 l/min, vattentank
på 2000 liter och skumvätsketank på 200 liter. 1991
blev den 172 och 1997 såldes den till Malå
kommuns brandförsvar.
1988
MGE013 var en Volkswagen Pickup från 1987 som
fick nr 178 som transportbil. Den slopades 2002.
1990
OEE640 var en Volvo 745 från 1990 som blev
befälsbil 176. Bilen slopades 2003.
1991(?) NXP062 var en släckbil som Tollarp byggde
på Mercedes Benz 1625-chassi -91(?). Den blev bil
171.
1998
KXH605 är en Volvo FL10 från 1998, som Hebra
Brand byggde till tankbil med dubbelhytt.
Midskeppsmonterad pum på 3000 l/min, vattentank
på 8000 liter och skumvätsketank på 250 liter samt
1000 liter lättvatten. Lättskumsutrustning.
Vattenkanon över hytten. Följde med till Rsyd 2006.
1999
JEB477 är en Volkswagen Caravelle minibuss från
1999, som fick nr 177. Följde med in i Rsyd 2006.
2000
PSF403 är en Ford Transit Pickup dubbelhytt från
1993, som överfördes från station Jägersro (bil 127)
och fick nr 178 2000. Slopades 2005.
2001 ca
EDJ043 var en Steyr-Puch Pinzgauer från 1984, som
levererades till Malmö Branddkår 1984 som bil 135,
senare 125. Placerades i början av 2000-talet i
Burlöv och följde med in i Räddningstjänsten Syd.
Fick sannolikt inget nytt radionummer i Burlöv.
2001
SJH430 är en BAS 1 släck-/räddningsbil från Auto
Rescue som byggts på ett Scania P94G-chassi av
årsmodell 2001. Den levererads som bil 171 och har
en Ruberg R30-pump på 3000 l/min, vattentank på
3000 liter och skumvätsketank på 400 liter. Bilen
följde med in i Rsyd 2006.
Foto: Attila Jensen
2003
TWU717 är en Volkswagen Passat från 2003, som
blev befälsbil 176. Följde med in i Rsyd 2005.
2005
EMX034 var en akutbil, byggd på en Nissan Terrano
-96. Levererades samma år till Malmö Brandkår som
bil 991. Slopades 2001 och rullade som reservbil
991R. Blev bil 178 vid Burlövs räddningstjänst 2005.
Följde med in i
Räddningstjänsten
Syd.
Ford Granada -77, befälsbil SDM861, utanför brandstationen på Nygatan. Foto: Carl-Johan Semler
KDN061 Mercedes Benz
508 -77 skyddsbil SDM
177 utanför brandsta-
tionen på Nygatan.
Foto:
Carl-Johan Semler
BYZ101 Scania LS111 -80 maskinstege SDM173 utanför garaget mitt emot
brandstationen på Nygatan. Magirusstege LB30/5 med korg. Ovanlig modell i
Sverige.
Foto: Lars-Owe Göthe
GLD719 Saab 900 GLS
-82 befälsbil SDM176
utanför brandstationen
på Nygatan.
Foto: Lars-Owe Göthe
MGE013 Volkswagen Pickup -87 transportbil SDM178 utanför brandstationen
på Nygatan.
Foto: Carl-Johan Semler
NXP062 Mercedes Benz 1625 -91(?) släckbil
SDM171 utanför huvudbrandstationen vid
Drottninggatan i Malmö.
Foto: Lars-Owe Göthe
KXH605 Volvo FL10 -98 tankbil SDM174 utanför brandstationen på
Lommavägen. Foto: Attila Jensen
Th. JEB477 Volkswagen
Caravelle -99 transportbil
SDM177.
Foto: Attila Jensen
Tv. PSF403 Ford Transit
Pickup -93 transportbil
SDM178 utanför övnings-
platsen Barbara på Spille-
pengen.
Foto: Lars-Owe Göthe
TWU717 VW Passat -03 befälsbil 176. Bilen flyttades till station
Centrum som 137 och används vid automatlarm. Bilden visar bilen
som 261-1470 då vi saknar bild från före 2006.
Foto: Lars-Owe Göthe
KXH605 tankbil 174, NXP062 släckbil 171 och BHH058 ambulans 917 omkring 1998.
1999 flyttades ambulansen till Svedala. Foto: Räddningstjänsten Burlöv.
EMX034 Nissan Terrano -96, levererades till Malmö Brandkår som
akutbil 991. År 2005 placerades den i Burlöv som transportbil.
Foto: Räddningstjänsten Burlöv.
All rights reserved - Design by Xara/Lars-Owe Göthe