JAS309
Depåbil byggd på Iveco-
chassi 120E23 -99. Leve-
rerades samma år som bil
158. Följde med in i Rädd-
ningstjänsten Syd.
Foto: Lars-Owe Göthe.
Ovan: En Rosenbauer skum-/vattenkanon på taket till hytten på tankbilen 144. Styrs från förarplatsen.
Foto: Lars-Owe Göthe
WJJ712, WJJ713
Befälsbilar Honda CR-V -05. Levere-
rades samma år som bil 116 respek-
tive bil 126. Avsedda för insatsche-
ferna på stationerna Centrum/Bur-
löv respektive Jägersro/Hyllie. Följ-
de med in i Räddningstjänsten Syd.
Foto: Lars-Owe Göthe.
UNB320, UNA409, UNA019, UNA239
Släckbilar från Autorescue, byggda
på Scania P114GB340 -04. Levere-
rades samma år som bil 141 res-
pektive bil 101, bil 102 och bil 121.
Följde med in i Räddningstjänsten
Syd.
Foto: Lars-Owe Göthe.
Motordrivna fordon
1997 - 2005
CSH876
Pumpbil Volvo FL7 -97. Pumpenheten fyttades över från gamla Storpumpen
GMJ280. Togs i drift 1998 som bil 108. Följde med in i Räddningstjänsten
Syd.
CWY680
Dragbil Scania P124G 360 -97. Levererades samma år som bil 149. Kopp-
lades till Miljöskyddsvagnen. Följde med in i Räddningstjänsten Syd.
CGN744
Personbil VW Golf -97. Levererades samma år som bil 032. Följde med in i
Räddningstjänsten Syd.
DGO599
Transportbil för restvärdesräddning. Volvo FL6 -97. Levererades samma år
som bil 159. Slopades 2005.
JYE653
Transportbil Mercedes 314 -97. Levererades samma år som bil 040. Följde
med in i Räddningstjänsten Syd.
HHB895
Pumpsläp Härryda HL90N -97. Levererades samma år som släp 308. Utrustat
med dieselmotordriven Rubergspump på 10000 l/min. Kopplas till pumpbilen
108. Ägs av SMC. Följde med in i Räddningstjänsten Syd.
JAC678
Transportbil VW Transporter -98. Levererades samma år som bil 041. Följde
med in i Räddningstjänsten Syd.
FGK986
Befälsbil Volvo V70AWD -98. Levererades samma år som bil 116, senare
136. Bil för RCB. Följde med in i Räddningstjänsten Syd.
DLM227
Personbil Audi A4 Avant 1,9 -98. Levererades samma år som brandchefens
tjänstebil 001. Senare servicebil 033. Följde med in i Räddningstjänsten Syd.
EUK464, RAW637
Släckbilar Scania P94DB -98 respektive -00. Levererades 1999 respektive
2000 som bil 141 och bil 121. Plastkaross från Holland. Byggda av Hebra
(EUK464 och delvis RAW537) och Autokaross (färdigställde RAW637). Slo-
pades 2004 och hamnade i Norrköping respektive Härjedalen.
FYW699
Kombibil VW Passat -99. Levererades samma år som bil 026. Följde med in i
Räddningstjänsten Syd.
AES955
Transportbil VW Caravelle -99. Levererades samma år som bil 119. Följde
med in i Räddningstjänsten Syd.
RAL517
Tankbil Scania P124LB -00. Levererades samma år som bil 144. Byggd av
Sala Brand. Samarbete med Öresundskonsortiet. Följde med in i Räddnings-
tjänsten Syd.
RRJ150
Kombibil VW Passat -00. Levererades
samma år som bil 027. Följde med in i
Räddningstjänsten Syd.
RGE814
Lastbil Scania P94GB -00. Levererades
samma år som bil 166. Följde med in i
Räddningstjänsten Syd.
RDY666, RDY674
Transportbilar VW Transporter Pick Up -
00. Levere-rades samma år som bil 147
res-pektive bil 127. Följde med in i
Räddnings-tjänsten Syd.
SMO122
Transportbil VW Caravelle -01. Levererades samma år som bil 048. Följde
med in i Räddningstjänsten Syd.
SGW344, SHH060
Personbilar VW Polo 1.4 -01. Levererades samma år som bil 018 och bil 019.
Följde med in i Räddningstjänsten Syd
TAK729
Ledningsbil Mercedes 316 -02. Levererades samma år som bil 106. Följde
med in i Räddningstjänsten Syd.
TKD122
Personbil Volvo V70 Bi-Fuel -02. Levererades samma år som bil 034. Följde
med in i Räddningstjänsten Syd.
PWW866
Personbil Volvo V70 Bi-Fuel -03. Levererades samma år som bil 020. Följde
med in i Räddningstjänsten Syd.
UFS050
Personbil VW Golf 1.6 -03. Levererades samma år som bil 042. Följde med in
i Räddningstjänsten Syd.
UGW484
Personbil VW Passat -03. Levererades samma år som bil 015. Följde med in i
Räddningstjänsten Syd.
UYT983
Personbil VW Polo -04. Levererades samma år som bil 021. Följde med in i
Räddningstjänsten Syd.
UCT743
Hävare Bronto RL32 på Scania P114G380 -04. Levererades samma år som bil
163, senare 123. Följde med in i Räddningstjänsten Syd.
UEX294
Personbil VW Passat Variant -03. Levererades 2005 som bil 035. Följde med
in i Räddningstjänsten Syd.
WZJ802
Transportbil för restvärdesräddning. Mercedes 316 -05. Levererades samma
år som bil 159. Följde med in i Räddningstjänsten Syd.
XCG285, XCG307
Personbilar Saab 9-5 Bio -05. Levererades samma år som bil 016 respektive
bil 029. Följde med in i Räddningstjänsten Syd.
SNP434
Personbilar Mercedes 270 CDI -01. Levererades som akutbil samma år som
bil 991 och flyttades till räddningstjänsten som automatlarmsbil 137 2005.
Följde med in i Räddningstjänsten Syd.
Pumpbil Volvo FL7 -97 CSH876 består av nytt chassi,
ny överbyggnad i glasfiberarmerad plast och pumput-
rustning från gamla Storpumpen GMJ280 från 1969.
Pumputrustningen är anpassad till SMC-utrustningen
och till bilen kopplas en Härryda släpvagn, nr 308 med
ytterligare en pump, på 10000 l/min. Ekipaget följde
med in i Räddningstjänsten Syd. Foto: Lars-Owe Göthe.
JYE653 togs i bruk 1997 som intern transportbil, så
kallad turbil. Det är en Mercedes 314 -97 och den fick
nr 040. Baktill finns hydraulisk lastramp. Bilen försågs
med blåljus och sirén och tanken var att bilen skulle
kunna apteras som ledningsbil i nödfall. Den följde
med in i Räddningstjänsten Syd. Foto: Lars-Owe Göthe.
FGK986 Volvo V70 AWD -98 var tjänstebil 116, senare
136 för RCB, Räddningschef i beredskap. Följde med
in i Räddningstjänsten Syd.
Foto: Lars-Owe Göthe.
Inför Öresundsförbindelsens öppnande ställdes krav på
ökad tankbilsresurs och tillsammans med Öresundbro-
konsortiet anskaffades tankbilen Scania P124LB -00
med Salas påbyggnad. Som bil 144 är RAL517 placerad
på Hylliestationen, nära brofästet. Bilen ingår i de syd-
västra kommunernas tankbilsresurs och följde med in
i Räddningstjänsten Syd. Foto: Lars-Owe Göthe.
1999 och 2000 levererades två släckbilar Scania P94DB
-98 respektive -00. Hebra offererade bilarna och fick
ordern men Autokaross kopplades in för att ordern
skulle kunna slutföras. EUK464, bil 141, byggdes helt
av Hebra medan RAW637, bil 121, byggdes av Autoka-
ross med plastskåp från Hebra. Klicka på bilden för att
läsa mer. Foto: Lars-Owe Göthe.
2000 fick stationerna Hyllie och Jägersro nya transport-
bilar. Det var VW Transporter -00 med regnr RDY666
(bil 147) och RDY674 (bil 127). Bilarna följde med in i
Räddningstjänsten Syd. Foto: Lars-Owe Göthe.
1997 byttes Volvo-dragbilen till Miljöskyddsvagnen ut
mot en Scania P124G 360 -97. CWY680 fick, som före-
gångaren, nr 149. Ekipaget förljde med in i Räddnings-
tjänsten Syd. Foto: Lars-Owe Göthe.
Restvärdesbilen EDP495 byttes 1997 ut mot en Volvo
FL6 -97, DGO599 som behöll radionumret 159. Den
slopades 2005, strax innan ingåendet i Räddningstjän-
sten Syd och ersattes då av WZJ802. Se längre ned på
sidan. Foto: Lars-Owe Göthe.
Lastbilen RGE814 Scania P94G300 -00 ersatte en tidi-
gare Volvo och fick samma nummer 166. Den placera-
des på övningsplatsen Barbara. Den är utrustad med
kran och har koppling för att kunna dra SMC´s pump-
släp Bilen följde med in i Räddningstjänsten Syd.
Foto: Mats Hansson.
Akutbilen 991, SNP434 Mercedes
270 CDI -01 behölls när ambulans-
parken överlämnades till Region
Skåne 2004. Bilen märktes om och
fick nr 137. Den användes vid auto-
matlarmsutryckningar. Bilen ersattes
av en VW Passat i samband med
övergången till Räddningstjänsten
Syd och placerades i Eslöv som 609.
Foto: Lars-Owe Göthe.
2004 togs höjdfordonet Scania P114G380-04, UCT743,
i tjänst. Med en Bronto RL32 och skärsläckare ersatte
den maskinstegen på station Jägersro som bil 123.
Den följde med in i Räddningstjänsten Syd.
Foto: Lars-Owe Göthe.
2002 togs ledningsbilen TAK729 Mercedes 316 -02 i
drift. Som sin föregångare placerades den på station
Hyllie som bil 106. Följde med in i Räddningstjänsten
Syd. Foto: Lars-Owe Göthe.
Räddningsvärnet fick en ny restvärdesbil ett halvår in-
nan man gick in i Räddningstjänsten Syd. WZJ802, bil
159, Mercedes 316 -05.
Foto: Lars-Owe Göthe.
Malmö Stad
All rights reserved - Design by Xara/Lars-Owe Göthe
Bildsidor
Vissa bilder är klickbara.
När dessa aktiveras öpp-
nas en bildsida i pdf med
fler bilder över det aktu-
ella fordonet.
Källor
Malmö Brandkår
100 år
Red. Jan Sjökvist 1994
Malmö i lågornas
rov (1200 - 1893)
Richard Nilsson 1994
Från brandvakt till
rökdykare - Malmö
Stads Brandkår 50 år
Sven Sönnerberg 1944
Malmö Stads
Brandväsen -
Förr och nu
Bror Cederström 1903
Årsberättelser långt
tillbaka
Malmö Brandkårs
Museiförenings
bildarkiv
Kända/okända
fotografer
Egen forskning
i Lands- och Stadsarkiv
Fler motorfordon finns här.
De första brandredskapen
bars, släpades på släde eller
framfördes på hjul av man-
skapet. Så småningom togs
hästens resurser i anspråk
men så sent som i början av
1900-talet tillverkades ång-
sprutor som framfördes av
manskapet. Hästarna har sin
egen historia och har därför
fått en egen rubrik. Motordriv-
na fordon anskaffades i början
av 1910-talet. Vi bortser då
från stegbilen från 1905 som
var ett totalt misslyckande.
Brandkåren har haft ca 360
motorfordon fram till 1994.
Färdtjänstfordon användes till
en början även inom brandför-
svaret varför dessa tas med
under Motordrivna fordon i
leveransordning.
Ambulanserna har en egen si-
da. Båtar för brandsläckning
och räddning fanns redan i
slutet av 1800-talet. På slutet
fanns det bara några mindre
räddningsbåtar.