Källor
Lunds brandförsvar 1992
av Pia Svensson-Bengtsson
Bilregistret 1937
Egna noteringar genom
åren - Lars-Owe Göthe
Manskapsdragna och hästförspända sprutor, stegar och redskap samt vagnar.
Motordrivna fordon.
Lunds centralort och kommundelar
De första brandredskapen bars, släpades på släde eller framfördes på hjul av manskapet. Så småningom togs hästens resurser
i anspråk. Hästarna har sin egen historia men den känner vi väldigt lite till inom Lunds kommun. Motordrivna fordon anskaffa-
des 1929. Brandkåren har haft många fordon genom åren. En del har flyttats runt på de olika stationerna men även från andra
håll har begangnade fordon köpts in. Man har även sålt fordon till andra brandförsvar och räddningsorganisationer. Det är inte
kännt om Lunds brandkår har haft egna ambulanser. Sådana har Malmöhus läns landsting haft och då på egen station. På se-
nare tid har enskilda ambulansföretag som anlitats av Regionen hyrt in sig på stationen. De tas inte med här.
Bilderna här visar de handkraftsprutor, varav den ena från Genarp, som finns på stationen i Lund. Foto: Lars-Owe Göthe.
Bilden ovan till vänster visar ångsprutan som
står på andra våningen i Lunds brandstations
museisamling.
Foto: Lars-Owe Göthe.
Bilden ovan till höger visar Lunds mekaniska
stege sedan den ersatts av stegen på första
Tidaholmbrandbilen.
Foto: Lunds brandkårs bildarkiv.
Bilderna på ångspruta till höger och tidig me-
kanisk stege till vänster är från vykort Gleerups
förlag.
1929
Brandkårens tre första brandmotorfordon levererades
från Tidaholms Bruk och var enligt följande:
M14681 Bilmotorspruta som på 1940-talet (?) bygg-
des om till bärgningsbil. Slopades 1959. Finns 2013 i
Tidaholms bruksmuseum. Se foton till vänster och till
höger.
M14682 Bilmotorspruta med avbröstbar 25 m stege.
Bilen slopades 1957 och placerades 1958 i Malmös
nybyggda tekniska museum. Deponerades hos Malmö
Frivilliga Brandkår. Se foto till höger under M14681.
200? började man renovera bilen och 2012 blev bilen
godkänd och registrerad som veteranbrandbil
DJW425.
M14683 Bilmotorspruta i utförande som M14682 men
saknade avbröstbar stege. Slopades 1947 och skrota-
des.
Dessutom inköptes:
M8384 Befälsbil Hupmobile -29, byggdes senare om till piket-
brandbil och slopades ca 1955.
Mxxxx Mindre transportbil. Chevrolet -?
Lund 1929 - 1976
Bilden visar nyuppmärkta DYH819 vid en “blåljusfestival” i
Köpenhamn 1996, utlånad av privat ägare till Svensk Utryck-
ningsfordonsförening. Foto: Lars-Owe Göthe
Bilden på M2980 är tagen strax innan leveransen.
Foto: Hebra
GCJ213 uppställd på gården till
brandstationen på Kävlingevä-
gen.
Foto från Lunds brandförsvar.
FZH679 i sin rätta miljö. Foto: Lars-Owe Göthe
GOY016 är tagen vid Stortorget i Lund 1983 i samband med
brandkårens 75-årsjubileum . Foto: Lars-Owe Göthe
Ledningsbilen 306 utan-
för vagnhallen vid Käv-
lingevägen 1984.
Foto: Lars-Owe Göthe
Interiör. Foto från Lunds
brandförsvars arkiv.
Släckbil 321 framför Dalby brandstation 1988.
Foto: Carl-Johan Semler
Fotot t.v. är taget i slutet av 40-talet framför brandstationen
från 1929. Fotot ovan är taget på Valborgsgatan utanför Lim-
hamns dåvarande brandstation när bilen M14682 skulle flyttas
till MFB´s nya lokaler på Industrigatan (stn Öster).
Foto: Okänd (t.v.) och Lars-Owe Göthe
Tankbilen HOX033 som bil 304 utanför vagnhallen på Kävlinge-
vägen 1984. Foto: Lars-Owe Göthe
Bilden på BYH333 är tagen utanför Gastelyckans brandstation
när den ägdes av Malmö Frivilliga Brandkår.
Foto: Lars-Owe Göthe
Fotot ovan är taget i Tidaholms bruksmuseum och visar M14681
som bärgningsbil. Foto: Lars-Owe Göthe
1940-talet
Under fyrtiotalet levererades två Volvo
bilmotorsprutor, en Volvo PV60 befälsbil
och en Chevrolet redskapsbil.
1947
M531 var en bilmotorspruta byggd på
Volvo LV 142-chassi från 1947. API
frontpump och vattentank. Manskaps-
hytt för 9 personer + förare. Togs i
drift den 22 mars 1947 och slopades
1968. Skrotades den 29 februari 1968.
Fotograf okänd.
Ytterligare en bilmotorspruta i samma
utförande och på Volvo-chassi levere-
rades.
1955
BYH333 var en stegbil som byggdes på ett Ford F 700-
chassi av årsmodell 1955. Den var försedd med en Åsbrink
maskinstege 25 m typ GP25 och levererades som bil 2,
1956. Den blev senare bil 8 och såldes till Skurups brand-
försvar 1976. Där var den i drift till 1990. Året efter blev
Malmö Frivilliga brandkår ny ägare och den räknades då
som veteranfordon. 2000 fick bilen privat ägare och ställ-
des av.
2016 hade bilen fortfarande privat ägare. Skick okänt.
1960?
Mxxx var en
slangutlägg-
ningsbil byggd
på ett begagnat
Dodge Carrier-
chassi från 194?.
Bil 7 ersattes
1970 av en Mer-
cedes Unimog.
1962
DYH819 var en
bilmotorspruta
byggd på ett
Ford F600C från
1962. Den leve-
rerades samma
år som bil 4.
Den hade front-
pump och en
mindre vatten-
tank. Bilen flyt-
tades senare till
stationen i Dalby
som bil 339 och
321 och slopa-
des 1983. Bilen
gick skiftande
öden till mötes
och ägdes bland
annat av KF,
Nordsjö färg och
Malmö Frivilliga
brandkår.
1966
M2980/GBJ640 var en terrängbil/lätt brandbil som Vellinge
Karosserifabrik byggde på en International 1200A 4x4 från
1966. Frontpump Rubergs F-1-5 på 900 l/min och det finns
en vattentank på 500 liter. Den levererades till Lund som bil
2 och senare till Revinge som bil 345 och 347. Som 347 fick
den privat ägar 1998 och är fortfarande i kördugligt skick.
1967
M3006/GAJ546 var en tankbil/brandbil som byggdes på en
Scania Vabis L5642 från 1967. Utrustad med frontpump
fabrikat Ruberg och en vattentank på 3750 liter. Den leve-
rerades till Lund som bil 5 och 1974 till Veberöd som bil 33
och från 1981, 354.
1968
GJJ960 var en VW Pick
Up -68 transportbil som
kan ha haft nr 10 och
sedan flyttades till stn
Dalby som nr 40 och
ev. 328.
1968
FZH679 var en lätt brandbil som Vellinge Karosserifabrik
byggde på en International 1200A från 1968. Frontpump
Rubergs F-1-5 på 900 l/min och det fanns en vattentank på
500 liter. Den levererades till Veberöd som bil 2 och fick se-
nare nr 332 och 355. Den har privat ägar sedan 1999 och
är avställd 2008.
1969
GCJ213 var en hävare på Scania L80S50-chassi från 1969.
Den var utrustad med en Wibe 622-hävare på 23,5 m och
levererades som bil 3 1969. Den fick senare nr 306 och
303. Såldes 1991 till Surahammars brandkår.
1970
GCK415 var en slangbil på Mercedes Unimog-chassi från
1969. Den var utrustad vattentank på 400 liter och en
motorspruta Albin 400/7 samt slanglåda med 650 m 76
mm slang. Fick först nr 7 och därefter 305, 335 Genarp,
355 Veberöd och 347 Revinge.
1972
GOY016 var en bilmotor-
spruta som byggdes på ett
International 1510-chassi
från 1972. Levererades som
bil 1, fick senare nr 304 och
301. Frontpump Ruberg F-
1-7E på 1300 l/min och vat-
tentank på 1100 liter. 1986
flyttades bilen till brandsta-
tionen i Dalby som bil 321.
1987 eller 1988 såldes bilen
till Räddningsskolan i Re-
vinge där den fick nr 2 och
senare nr 797. Den fick
privat ägare och avställdes
1995.
1973
FRW287 var en ledningsbil
som byggdes på en VW
Kleinbus från 1971. Den
fick nr 11 vilket ändrades
till 306 1981. Utrustningen
bestod bland annat av en
radioanläggning R70 med
mast. Bilen slopades 1986.
Privat ägare ställde av bilen
1997.
1974
HOX033 levererades
som tankbil nr 5,
senare 305, 1974. Den
var byggd på ett Scania
LB80S-chassi -74 av
Hebra och hade
frontpump Ruberg F-2-
7E på 1800 l/min,
vatten-tank på 6000
liter och
skumvätsketank på 500
liter. Bilen var under
kortare perioder också
placerad i Dalby som
324 och Veberöd som
354.
1974
HOS162 som släckbil 321 hos Dalby deltidsstation 1987
-1992. Chassit är en Scania LB80S -74. Fellwing byggde.
Den flyttades till Lund 1992 som bil 311 när Dalbykåren
lades ner och stationen stängdes.
1976
HTU843 levererades som släckbil nr 3. Blev senare 341.
Den var byggd på ett Scania LB81S-chassi -76 byggd av
Tollarp och hade Ruberg frontpump på 2000 l/min och vat-
tentank på 3000 liter.
GOY016 såldes till Räddnings-
skolan i Revinge där den rulla-
de som bil 2 och senare bil 797.
Foto: Lars-Owe Göthe
Vi saknar bilder på manuella och hästdragna fordon före 1929. Vi saknar också bilder på mo-
tordrivna fordon från ca 1940 - 1960-talet. Generationen före Internationalperioden omfatta-
de bland annat några Volvo- och Fordfordon. Vi tar tacksamt emot bilder och textmaterial från
dessa epoker.
Lund före 1929
Fler motorfordon finns här.
Dalby
M9687
Chevrolet -35
Genarp
M2267
Ford V8 -31
Lund
M14681
Tidaholm -29
M14682
Tidaholm -29
M14683
Tidaholm -29
M8384
Hupmobile -29
Revinge
Nash
Veberöd
M14877
Ford V8 -31
Södra Sandby
M11946
Ford V8 -34
Fordon 1937 vid brand-
kårer inom nuvarande
Lunds kommun
Foto: Lars-Owe Göthe
Foton: Lars-Owe Göthe
Lunds brandkår har haft en hel rad handkraftsprutor avsedda att dras av häst eller framföras med mänsklig kraft. Det finns inte
många sparade. Ångsprutan på Lunds brandstation Gastelyckan ägs av Kulturen Lund. Den kan ha tillhört Lunds brandkår men
ett sigill på den tyder på att något sockerbruk har haft sprutan på slutet. Kanske Staffanstorps. Frågorna ger oss anledning att söka
fakta framöver.
Nedan. M531 Volvo LV142 DS -47 bilmotorspruta. Foto slutet av
40-talet. Fotograf okänd
Fotot är taget vid nya brandstationen i början av 1930-talet och
visar M14xxx och M14483 i ursprungliga utföranden.
Fotograf okänd.
All rights reserved - Design by Xara/Lars-Owe Göthe
Bilen M3006 är vid skördebrand.
Släckbilen HTU843 som bil 341 utanför brandstationen i
Revinge. Foto från Lunds brandförsvar.
GCK415, här som Veberöds 355. Foto från Lunds brandförsvar.
1976
Släckbilen HXX864 levererades som släckbil nr 2. Blev senare
bil 31, M331 och M332. Uppställd utanför brandstationen i
Genarp. Scania L80S -76, byggd av Tollarp. Rubergs frontpump
2000 l/min och vattentank på 3000 liter.
Foto från Lunds brandförsvar.